مبانی نظری نظارت


در حال بارگذاری
۲۲ مرداد ۱۴۰۱
word
118kb
29
۱۹,۰۰۰ تومان
خرید

مبانی نظری یا ادبیات پژوهش که در فصل دوم تحقیق برای نظارت قابل استناد است به همراه منابع موثق در دسترس شماست. سعی کردیم روش منبع نویسی به سبک APA را رعایت کنیم. همچنین این فایل برای تنظیم مقاله نیز مفید است و حتی می توان با کمی تقویت منابع و مطالب یک مقاله یا تحقیق مروری را از آن استخراج کرد. با قیمت ارزان مقاله و فصل دوم پایان نامه آماده را دانلود کنید.

تعریف و فلسفه نظارت و ارزشیابی
کلمه نظارت در اصل از لغات لاتین «Supper» به معنای بالای سر و نیز «Videre» به معنای مواظب بودن، نظارت کردن بر کسی، رهبری و هدایت کردن است و این نظارت در فرآیند اجرایی به صورت مخفی و آشکار (امام علی «ع»)، سنتی و جدید، درونی و بیرونی (سیر جیوانی، ۱۹۹۱)، کنترل برون¬داد و رفتار (دفت و استیرز، ۱۹۸۶) … تقسیم شده است که در این مقاله به بررسی و مقایسه میان آنها پرداخته می¬شود.
فلسفه نظارت و ارزشیابی به تئوری¬ها، مفروضات و نوع نگرش مدیران و رهبران سیاسی و اجتماعی جامعه یا سازمان بر می¬گردد که هدف از نظارت، بازخواست زیردستان است و یا اینکه هدف از نظارت کنترل زیردستان جهت انجام بهتر و دقیقتر فعالیتهای سازمانی کارا و اثربخش است و از طرف دیگر فلسفه ارزشیابی به قدرت اختیار انسان بر می¬گردد که عنصر سازمانی می-تواند عملی را بهتر یا کهتر انجام دهد و این نیاز به نظارت را دو چندان افزایش می¬دهد (الوانی، ۱۳۷۶: ۱۳۳)

مفهوم و تعریف نظارت
«نظارت» از ماده «نظر» و در لغت به معنای نظر کردن و نگریستن به چیزی، مراقبت و در تحت-نظر و دیده¬بانی، و نیز حراست است (رامپوری، ۱۳۶۳، ج ۵، ص ۹۱۵؛ دهخدا، ۱۳۴۶، ج ۵۲، ص ۵۸۶؛ معین، ج ۴، ص ۴۷۴۷).
به هر روی در دانش مدیریت، برای نظارت و کنترل تعاریف مختلفی بیان کرده¬اند. یکی از تعاریف نسبتاً جامع را جیمز استونر در کتاب مدیریت خود ارائه کرده است. وی می¬گوید: «کنترل عبارت است از فرآیند تحت¬نظر قرار دادن فعالیت¬ها، به منظور حصول اطمینان از اینکه آنها همان¬گونه که برنامه¬ریزی شده¬اند، انجام می¬پذیرند؛ و نیز اصلاح کردن انحرافات قابل ملاحظه و مهم» (استونر و فریمن ، ۱۹۸۹، ص ۱۳). بنابراین می¬توان گفت نظارت و کنترل فرآیندی است برای مقایسه بین بایدها (پیش¬بینی شده¬ها و مطلوب¬ها) و هست¬ها (انجام شده¬ها و موجودها) و بررسی اقدامات انجام شده (یا در حال انجام) به منظور حصول اطمینان از اینکه اقدامات مذکور مطابق هدف¬ها و روش-های پیش¬بینی شده انجام شود (کاظمی، ۱۳۶۸، ص ۱۳۷). بنابراین نظارت و کنترل امری دائمی و سیال است که از آغاز اجرای عملیات تا انتهای آن جریان دارد.

انواع نظارت از دیدگاه امام علی (ع)
۱- نظارت علنی
در این شیوه، مدیر سازمان «مستقیماً» بر کار تمامی واحدها سازمان و عملکرد همه کارکنان نظارت می¬کند. بررسی سیره مدیریتی حضرت علی (ع) بیانگر این نکته استن که آن حضرت توجه خاصی به این نوع نظارت داشته و تلاش می¬کرد که شخصاً بر عمکردها و امور مختلف نظارت داشته باشد. به عنوان مثال: آن حضرت هر روز صبح به بازار کوفه می¬رفت و بر نحوه رفتار فروشندگان و تجار نظارت می¬کرد. البته ناگفته نماند که شکل سنتی بازار وقت و سطح فرهنگی سازمان¬ها و نهادهای اجتماعی آن زمان، نیاز به چنین روش ابتدایی و وقت¬گیر و پر دردسر داشته است چه بسا اگر در زمان فعلی می¬بود آن حضرت از چنین روشی استفاده نمی¬کرد.

مبانی نظری یا ادبیات پژوهش که در فصل دوم تحقیق برای نظارت قابل استناد است در ۲۹ صفحه و به همراه منابع موثق در دسترس شماست.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • فایل دانلود شده با فرمت zip می باشد. برای دریافت فایل (ها) اصلی خریداری شده می‌بایست فایل zip را از حالت فشرده خارج نمایید. برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.