پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر


در حال بارگذاری
۲۱ مهر ۱۳۹۹
word
8.03کیلوبایت
2صفحه
1425 بازدید
۷,۰۰۰ تومان
خرید

خرید و دانلود پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر شامل ۲۴ سوال  و در ۲ صفحه برای استفاده در پایان نامه از آراداک جهت مشاوره در خصوص مقاله یا پایان نامه تماس بگیرید.

تعهد سازمانی چیست؟

به زبان ساده تعهد سازمانی، تعلق خاطری می باشد که هر یک از کارکنان نسبت به سازمانی که در آن مشغول به کار هستند احساس می‌نمایند. تعهد سازمانی را می‌توان با میزان آمادگی افراد یک سازمان به داخلی کردن ارزش‌های سازمان اندازه‌گیری نمود. علاوه بر این تعهد سازمانی را می‌توان بر حسب درجه‌ی تکمیل مسئولیت‌ها و وظایف کارکنان مورد ارزیابی قرار داد. اندازه‌گیری تعهد سازمانی با مشاهده‌ی رفتار افراد درون محل کار نیز امکان‌پذیر می باشد.

الن و مایر (Allen and Meyer)، در دهه‌ی ۹۰ میلادی، یک نظریه‌ ی تحلیلی برای تعهد سازمانی بیان نمودند و آن را به سه بخش قابلِ تعریف تجزیه نمودند: تعهد سازمانی عاطفی، تعهد سازمانی مستمر و تعهد سازمانی هنجاری. تعهد عاطفی دلبستگی احساسی کارکنان به ارزش‌های سازمانی می باشد که در آن کار می‌ نمایند، یعنی اینکه فرد تا چه اندازه به سازمان علاقه مند است. تعهد مستمر اندازه تمایل فرد به ادامه‌ ی همکاری با همان سازمان می باشد. و تعهد هنجاری با التزام و مسئولیت‌پذیری‌‌ ای سر و کار دارد که فرد نسبت به سازمان در خود احساس می‌نماید. گرچه هر یک از این انواع تعهد سازمانی امکان دارد بر سایر انواع آن اثر بگذارند؛ وقتی هدف طراحی استراتژی مدیریت می باشد، کار ساده‌تر این می باشد که سه نوع تعهد سازمانی را جداگانه در نظر بگیریم و تک به تک به ذهن بسپاریم تا بر اساس نیاز بتوانیم آنها را در کارکنان تقویت نماییم.

به زبان ساده سه موعلفه به شرح زیر می باشند:

محبت به شغل خود(تعهد عاطفی).
ترس از دست دادن(تعهد استمرار).
احساس تعهد به ماندن(تعهد هنجاری).

می‌توان از این مدل برای بالا بردن تعهد و تعامل در تیم خود استفاده نمود، ضمن اینکه به افراد کمک می نماید احساس بیشتری از بهزیستی و رضایت شغلی را تجربه نمایند. مفهوم تعهد سازمانی در ابتدا توجه زیادی را با توجه به رابطه‌ منفی میان غیبت، جابه جایی کارکنان و تعهد به خود جلب نماید. تعهد سازمانی بیشتر با نرخ پایین غیبت و همچنین عملکرد شغلی بهتر در ارتباط می باشد. با توجه به ارتباط این نتایج مهم، تعهد سازمانی یکی از موضوع‏ های قابل تحقیق در ادبیات سازمانی می باشد که با در نظر گرفتن اینکه صنعت گردشگری و مهمان نوازی به نگهداری کارکنان و حداکثر کردن کیفیت نتایج محتاج است، با مفهوم تعهد سازمانی مرتبط می باشد. نیاز آشکاری به تحقیقات بیشتر بر روی تعهد سازمانی در کسب و کارهای گردشگری و مهمان نوازی در اطراف دنیا وجود دارد. نرخ بالای جابه جایی کارکنان در صنعت هتلداری، سبب ایجاد هزینه‌ های بیشتر و کاهش کیفیت خدمات خواهد شد. تحقیقات پیشین در رفتار سازمانی، تعهد سازمانی را به عنوان یک فاکتور پر اهمیت در کاهش جابه جایی و بهبود کارکرد شغلی تشخیص دادند به بیانی دیگر، نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه سازمان‌هاست و هر چه این سرمایه کیفیت مطلوبتری را دارا باشد، احتمال موفقیت، بقا و ارتقای سازمان بیشتر خواهد بود.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • فایل دانلود شده با فرمت zip می باشد. برای دریافت فایل (ها) اصلی خریداری شده می‌بایست فایل zip را از حالت فشرده خارج نمایید. برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.