مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظام ها و نظریه های تعیین نرخ ارز


در حال بارگذاری
۱۵ آبان ۱۳۹۹
word
131کیلوبایت
51صفحه
۹,۹۰۰ تومان
خرید

مبانی نظری و پیشینه تحقیق برای فصل دوم با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظام ها و نظریه های تعیین نرخ ارز آماده دانلود است. تعداد صفحات ۵۱ صفحه و با فرمت word می باشد، در ادامه فهرست مطالب بعلاوه بخشی از متن فایل تقدیم شده است.

۲-۱-مقدمه ۱۲
۲-۲-نظام ها و نظریه های تعیین نرخ ارز ۱۲
۲-۲-۱- نظام‎های مختلف ارزی ۱۲
۱. نظام ارز شناور ۱۲
۲. نظام نرخ ارز ثابت ۱۳
۳. نظام نرخ ارز میخکوب قابل تعدیل ۱۴
۴. نظام نرخ ارز میخکوب خزنده ۱۴
۵. نظام نرخ ارز شناور مدیریت شده ۱۵
۲-۲-۲- نظریه‏های مختلف تعیین نرخ ارز ۱۶
۱. رهیافت تجاری یا رویکرد کشش‎ها ۱۶
۲. نظریه برابری قدرت خرید ۱۷
۳. رویکرد پولی ۱۸
۴. رویکرد تراز موجودی اوراق بهادار ۲۰
۲-۳-پیشینه نرخ ارز در ایران ۲۱
۲-۴-پیامدهای نوسانات نرخ ارز ۲۴
۲-۵-بازخورد نوسانات نرخ ارز ۲۵
۲-۶-نرخ ارز و تولید ناخالص داخلی در توسعه صادرات غیر نفتی ۲۷
۲-۷-نقش تجارت خارجی و صادرات در رشد و توسعه اقتصادی ۲۷
۲-۸- پیشینه پژوهش های انجام شده ۳۱
۲-۸-۱-تحقیقات داخلی ۳۱
۲-۸-۲-پیشینه تحقیقات خارجی ۵۱
منابع لاتین و فارسی
۲-۱-مقدمه
اگر چه سیاست های ارزی می تواند بر صادرات غیر نفتی موثر واقع شود، تغییر نرخ ارز به خودی خود شانس موفقیت در برقراری تعادل در بخش خارجی اقتصاد و توسعه صادرات غیر نفتی را ندارد لذا ضروری است که ضمن استفاده از سیاستهای ارزی جهت حمایت و تشویق صادرات غیر نفتی، دیگر سیاست های کلان اقتصادی و تغییر اصلاح ساختار تولیدی کشور نیز مورد توجه قرار گیرد. در این فصل، نظام ها و نظریه های تعیین نرخ ارز، پیامدهای نوسانات نرخ ارز، بازخورد نوسانات نرخ ارز، نرخ ارز و تولید ناخالص داخلی در توسعه صادرات غیر نفتی و در انتها پیشینه پژوهش های انجام شده بررسی خواهد شد.

۲-۲-نظام ها و نظریه های تعیین نرخ ارز
۲-۲-۱- نظام‎های مختلف ارزی
با توجه به تغییرات به‏وجود آمده درخصوص پشتوانه پول و چگونگی مبادلات بین‎المللی با ارزهای متفاوت، کشورهای مختلف جهان هریک نظام ارز خاص خود را انتخاب کردند. در ادامه به توضیح مختصر نظام‎های مختلف ارزی و مزیت‎ها و نواقص هر یک می‎پردازیم.
۱. نظام ارز شناور
در چارچوب این نظام که بیشتر به وسیله کشورهای توسعه یافته انتخاب شده است، نرخ‎های ارز می‏توانند به‏طور آزاد نوسان داشته باشند و مقادیر تعادلی آنها فقط به‎وسیله نیروهای بازار تعیین می‎شو. نظام شناور ارز حالتی افراطی است که در آن بانک‎های مرکزی در بازار ارز دخالت نمی‎کنند و در واقع تسویه بازار ارز براساس عوامل بازار است. به عبارت دیگر براساس این نظام، قیمت ریالی یک نرخ ارز کاملاً شبیه قیمت یک کالا بوده که از برخورد منحنی‎های عرضه و تقاضا آن ارز، به‎دست می‎آید.
در طرف تقاضا یکی از دلایل اصلی که اشخاص متقاضی ارز هستند، خرید کالا و خدمات از کشور دیگر یا ارسال مستقیم به خارج است. دومین دلیل خرید دارایی‎های مالی در یک کشور به واسطه تمایل به افتتاح حساب بانکی خارجی، خرید سهام یا اوراق قرضه خارجی یا کسب مالکیت مستقیم سرمایه فیزیکی است.
در نهایت دلیل سوم تقاضای ارز اجتناب از زیان یا کسب سود است که می‎تواند به تغییرات نرخ ارز منجر شود. افرادی که فکر می‎کنند ارزش پول خارجی در آینده افزایش خواهد یافت به امید کسب سود به خرید ارز و فروش آن در قیمت‎های بالاتر در دوره‎های آتی می‎پردازند. این عملیات ریسک‎پذیر، سوداگری ارز نامیده می‎شود.
عوامل عرضه ارز برای یک کشور می‎تواند از صادرات کالا و خدمات، دریافت کمک‎های خارجی بلاعوض، سرمایه‎گذاری خارجیان از جمله خرید اوراق قرضه کشور آنها و عملیات سوداگری و خرید و فروش تأمینی خارجی ایجاد شود.
از مزایای این نظام می‏توان به شفاف شدن اطلاعات اقتصادی به ویژه برای جهت‏دهی و سیاست‎گذاری در بخش تجارت خارجی، انعکاس آخرین تغییرات مزیت‏های نسبی، ایجاد حفاظ و حاشیه امنیت در مقابل انتقال آثار شوک‏های خارجی به اقتصاد داخلی و حفظ استقلال عمل در سیاست‎گذاری پولی ومالی اشاره کرد. با وجود مزایایی که ذکر شده، این نظام در مواردی سبب بروز ناپایداری در نرخ ارز می‎شود که می‎توانـد فعـالان اقتصادی را در تصمیم‏گیری‎ها و سرمایه‏گذاری‎ها با مشکل روبرو کند. همچنین می‎توان به تشدید بورس‏بازی در این بازار اشاره کرد که یکی از معایب اصلی آن است.( کمیجانی و آقامیر کلایی، ۱۳۹۰، ص ۶۵ )
۲. نظام نرخ ارز ثابت
در نظام نرخ ارز ثابت مقامات پولی کشورها سعی می‏کنند تا با مداخله در بازار ارز، نرخ ارز تعیین شده را ثابت نگاه دارند. حال اگر افزایش تقاضا برای پول خارجی منجر به افزایش نرخ ارز به حدی فرارتر از مقدار اعلام شده شود، مقامات پولی با دخالت در بازار و عرضه ارز به حفظ نرخ اعلام شده اقدام می‎کند چنانچه بنابه دلایلی مانند افزایش قابل ملاحظه صادرات کشور و به دنبال آن افزایش عرضه ارز، نرخ ارز کاهش یابد مقامات پولی با ورود به بازار و خرید ارز نرخ آن را تا حد تعیین شده افزایش می‎دهد. مزیت اصلی این نظام، ایجاد ثبات در نرخ ارز است که با توجه به تأثیر بالای ارز بر اکثر متغیرهای اقتصادی می‎تواند سبب ایجاد ثبات اقتصادی شود.

در صورت بروز مشکل در دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظام ها و نظریه های تعیین نرخ ارز به آراداک اطلاع دهید.

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • فایل دانلود شده با فرمت zip می باشد. برای دریافت فایل (ها) اصلی خریداری شده می‌بایست فایل zip را از حالت فشرده خارج نمایید. برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.