مبانی نظری و پیشینه تحقیق حاکمیت شرکتی


در حال بارگذاری
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
word
94کیلوبایت
24صفحه
۹,۹۰۰ تومان
خرید

مبانی نظری و پیشینه تحقیق برای فصل دوم با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق حاکمیت شرکتی آماده دانلود است. تعداد صفحات ۲۴ صفحه و با فرمت word می باشد، در ادامه فهرست مطالب بعلاوه بخشی از متن فایل تقدیم شده است.

۲-۱-مقدمه ۱۴
۲-۲-مبانی نظری حاکمیت شرکتی ۱۴
۲-۲-۱-تعاریف ۱۴
۲-۲-۲- اهمیت حاکمیت شرکتی ۱۴
۲-۲-۳- عوامل ایجاد سیستم های حاکمیت شرکتی مختلف ۱۸
۲-۲-۳-۱- نظام های قانونی ۱۸
۲-۲-۳-۲-ساختارهای مالکیت شرکت ۱۸
۲-۲-۳-۳-سیستم های مالی ۱۹
۲-۲-۳-۴-سایرعوامل ۲۰
۲-۲-۴- انواع الگوهای حاکمیت شرکتی ۲۰
۲-۲-۴-۱- الگوی مبتنی بربازار ۲۰
۲-۲-۴-۲-الگوی حاکمیت شرکتی مبتنی برروابط ۲۱
۲-۲-۴-۳-الگوی حاکمیت شرکتی درحال گذار ۲۱
۲-۲-۴-۴-الگوی نوظهور ۲۲
۲-۲-۵-بازیگران عرصه حاکمیت شرکت ۲۲
۲-۲-۵-۱-هیأت مدیره ها ۲۳
۲-۲-۵-۲-مدیرعامل و تیم اجرایی شرکت ۲۳
۲-۲-۵-۳-تفکیک وظایف اعضای هیئت مدیره ۲۳
۲-۲-۵-۴-سهامداران ۲۴
۲-۲-۵-۵-مشتریان داخلی و خارجی شرکت ۲۴
۲-۲-۶-چارچوب نظری حاکمیت شرکتی ۲۴
۲-۵- پیشینه تحقیق ۵۸
منابع فارسی و لاتین

۲-۱-مقدمه
در این فصل به بررسی ادبیات موضوعی مرتبط با تحقیق خواهیم پرداخت. در این فصل ، ابتدا در بخش نخست به بررسی ادبیات نظری در مورد حاکمیت شرکتی، سپس ساختار سرمایه و عملکرد مالی، خواهیم پرداخت. در انتها نیز، مروری بر پیشینه تحقیق داخلی و خارجی، خواهیم داشت.

۲-۲-مبانی نظری حاکمیت شرکتی
۲-۲-۱-تعاریف
تعاریف گسترده ای از حاکمیت شرکتی ارائه شده است که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره می شود :
فدراسیون بین المللی حسابداران ( ۲۰۰۴) حاکمیت شرکتی را چنین تعریف کرده است :”حاکمیت (راهبری) شرکت عبارت است از تعدادی مسئولیتها و شیوه های بکار برده شده توسط هیأت مدیره ومدیران موظف با هدف مشخص کردن مسیر استراتژیک که تضمین کننده دستیابی به هدف ها، کنترل ریسک ها و مصرف مسئولانه منابع است .”
کدبری (۲۰۰۲)حاکمیت شرکتی را چنین بیان می کند :”سیستمی که شرکتها با آن نظارت وکنترل می شوند .” درگزارش کاردون (۱۹۹۵) دربلژیک این تعریف درمورد حاکمیت شرکتی آمده است :”حاکمیت شرکتی مجموعه ای از قواعد ناظر برهدایت وکنترل شرکت است.” پارکینسون (۱۹۹۴( می نویسد :”حاکمیت شرکتی عبارت است از فرایند نظارت و کنترل برای تضمین عملکرد مدیر شرکت مطابق با منافع سهامداران.”
صندوق بین المللی پول وسازمان توسعه وهمکاری اقتصادی درسال ۲۰۰۱ حاکمیت شرکتی را چنین بیان کرده اند :”ساختارروابط ومسئولیتها درمیان یک گروه اصلی شامل سهامداران ، اعضای هیئت مدیره ومدیر عامل برای ترویج بهتر عملکرد رقابتی لازم جهت دستیابی به هدفهای اولیه مشارکت .”
سازمان توسعه همکاری های اقتصادی ، حاکمیت شرکتی را به شرح زیر تعریف کرده است :”مجموعه روابط بین مدیریت اجرایی ، هیئت مدیره ، سهامداران وسایر ذینفعان شرکت .”
۲-۲-۲- اهمیت حاکمیت شرکتی
دراهمیت حاکمیت شرکتی برای موفقیت شرکتها و رفاه اجتماعی شکی نیست .این موضوع با توجه به رخدادهای اخیر اهمیت بیشتری یافته است .فروپاشی شرکتهای بزرگ از قبیل انرون(Enron )، ورلدکام (Worldcom) و… که ناشی از سیستم های ضعیف حاکمیت شرکتی بود، موجب تاکید بیش از پیش برضرورت ارتقا و اصلاح حاکمیت شرکتی درسطح بین المللی شده است .به دنبال فروپاشی انرون و موارد مشابه دیگر ، کشورها درسراسر دنیا به حوادث مشابه واکنش بازدارنده نشان دادند .در آمریکا به عنوان یک واکنش سریع به این فروپاشی ها لایحه ساربینز آکسلی در جولای ۲۰۰۲تصویب ولازم الاجرا گردید.

در صورت بروز مشکل در دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق حاکمیت شرکتی به آراداک اطلاع دهید.

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • فایل دانلود شده با فرمت zip می باشد. برای دریافت فایل (ها) اصلی خریداری شده می‌بایست فایل zip را از حالت فشرده خارج نمایید. برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.