مبانی نظری اقتصاد مقاومتی


در حال بارگذاری
۸ مرداد ۱۴۰۱
word
4/92Mb
125
۱۹,۰۰۰ تومان
خرید

مبانی نظری یا ادبیات پژوهش که در فصل دوم تحقیق برای اقتصاد مقاومتی  قابل استناد است به همراه منابع موثق در دسترس شماست.سعی کردیم روش منبع نویسی به سبک APA را رعایت کنیم. همچنین این فایل برای تنظیم مقاله نیز مفید است و حتی می توان با کمی تقویت منابع و مطالب یک مقاله یا تحقیق مروری را از آن استخراج کرد. با قیمت ارزان مقاله و فصل دوم پایان نامه آماده را دانلود کنید.

۲- اقتصاد مقاومتی
رشد با ثبات اقتصادی یکی از اهداف اصلی برای بسیاری از کشور هااست، اما بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه به دلیل صادرات تک محصولی با مشکلات زیادی مواجه هستند. اقتصاد ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در سال های پس از تحریم اقتصادی غرب علیه ایران اقتصاد ایران نیز در سال های گذشته به دلیل بی ثباتی درآمدهای ارزی،رشد اقتصادی مناسبی را تجربه نکرده است و حتی با رشد منفی نیز در برخی سالها روبرو بوده است که به طور کلی یکی از دلایل آن محدود بودن سبد صادراتی کشور و وابسته بودن درآمدهای کشور به صادرات مواد نفتی بوده است. بنابراین مسئله اصلی مطالعه حاضر آسیب پذیری اقتصاد ایران به علت وابستگی بالا به درآمد نفتی است، و این مسئله در شواهد اقتصادی ایران قابل تایید است. در همین راستا یکی از سیاست های اصلی اقتصاد مقاومتی، ایجاد ثبات در درآمد ارزی و متنوع سازی صادرات بوده است. مقام معظم رهبری برای اولین بار اصطلاح اقتصاد مقاومتی را در شهریور۱۳۸۹ در جمع صدها تن از کارآفرینان مطرح نمودند. با توجه به ویژگی های نخستین مخاطبان اقتصاد مقاومتی به مهم ترین ویژگی اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده از فرصت ها برای تولید و مقابله با تهدیدات خارجی می توان پی برد. مقام معظم رهبری در جلسه با کارآفرینان بیان کردند که ما باید یک اقتصاد مقاومتی واقعی در کشور به وجود بیاوریم.

 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی
سیاست های کلی ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری عبارتند از:
۱- تأمین شرایط و فعال سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیتهای اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط.
۲- پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان در منطقه.
۳- محور قرار دادن رشد بهره وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استانها و به کارگیری ظرفیت و قابلیت های متنوع در جغرافیای مزیت های مناطق کشور.

 محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی
۱- درون ‌زا است: همانطور که در سیاستهای ۲۴ گانه ابلاغ شده اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری خصوصا در ۸ سیاست ابتدایی آن مشهود است توجه به منابع و عوامل و امکانات داخلی بسیار مهم و بعبارتی روح این اصول می باشد. یعنی از دل ظرفیّتهای داخل کشور و خود مردم ما می جوشد؛به منابع و توانمندیهای داخلی خود توجه میکند و استفاده بهینه از آنها و ظرفیتهای موجود در کشور را سرلوحه امور خود قرار میدهد.به دانش و دانشمندان بومی بها میدهد و با فراهم نمودن امکانات برای آنها به رشد و توسعه کشور کمک مینماید نظیر آنچه در بسیاری از صنایع مانند صنایع غذایی ،دارویی ،نفت و گاز،هوافضا و نانو به آن دست یافتیم.همچنین زیر ساخت لازم جهت حمایت از طرحهای نخبگان کشور تا شکوفایی و به تولید رسیدن آنها را فراهم میکند که ضمن ایجاد اشتغال در رسیدن به خودکفایی کشور نیز اثر بسزایی دارد و از فرار مغزها و سرمایه های کشور نیز ممانعت بعمل می آورد. رشد این نهال و این درخت، متّکی است به امکانات کشور خودمان؛ درون‌زا به این معنا است.

اصول و مبانی سیاستهای اقتصاد مقاومتی
جمهوری اسلامی ایران همواره در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی با شرایطی مواجه بوده و است که تاکنون چه از دیدگاه نظری و چه از دیدگاه عمل و تجارب بشری، مشابه نداشته است. از این رو انقلاب اسلامی مکلف به نوآوری، نظریه پردازی، الگوسازی و تغییر مسیر حرکت در عرصه های نوین اقتصادی است (امیری و همکاران، ۱۳۹۱). با توجه به سیاستهای ۲۴ گانه مطروحه فوق و همچنین محورهای اصلی آن سیاستهای اقتصاد مقاومتی به معنی سیاست ریاضت اقتصادی که در برخی کشورها اعمال شده نیست بلکه برعکس به معنی مقاوم سازی اقتصاد کشور در برابر ناملایمات و تهدیدهای خارجی با استفاده از امکانات، منابع و دانش بومی می باشد.

مبانی نظری یا ادبیات پژوهش که در فصل دوم تحقیق برای اقتصاد مقاومتی در ۱۸۰ صفحه  قابل استناد است به همراه منابع موثق در دسترس شماست.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • فایل دانلود شده با فرمت zip می باشد. برای دریافت فایل (ها) اصلی خریداری شده می‌بایست فایل zip را از حالت فشرده خارج نمایید. برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.