مبانی نظری کمیته حسابرسی


در حال بارگذاری
۲۸ تیر ۱۴۰۱
word
105kb
44
۱۹,۰۰۰ تومان
خرید

مبانی نظری یا ادبیات پژوهش که در فصل دوم تحقیق برای  کمیته حسابرسی قابل استناد است به همراه منابع موثق در دسترس شماست. در انتهای مطلب فهرست مطالب گنجانده شده تا قبل از خرید و دانلود مبانی نظری با رئوس مطالب آشنا شوید. سعی کردیم روش منبع نویسی به سبک APA را رعایت کنیم. همچنین این فایل برای تنظیم مقاله نیز مفید است و حتی می توان با کمی تقویت منابع و مطالب یک مقاله یا تحقیق مروری را از آن استخراج کرد. با قیمت ارزان مقاله و فصل دوم پایان نامه آماده را دانلود کنید.

۲-۲- تعریف کمیته حسابرسی از دیدگاه های مختلف
در ادبیات مالی، کمیته حسابرسی به عنوان جزئی از ساختار حاکمیت شرکتی، ابزاری برای کاهش هزینه های نمایندگی و همچنین وسیله نظارتی اثر بخشی برای بهبود روابط نمایندگی تلقی می شود (سلیمانی و مقدسی، ۱۳۹۳).کمیته حسابرسی از اجزای تعیین کننده در روند گزارشگری مالی است، که اعتبار صورت های مالی حسابرسی شده را افزایش می دهد. از طرف دیگر، شرکت ها و سهامداران برای نظارت دقیق تر بر زمینه هایی همچون ریسک، جلوگیری از اتلاف منابع شرکت، صحت گزارشگری مالی و رعایت الزامات قانونی و مقرراتی، بر قضاوت اعضای کمیته حسابرسی اتکا می کنند. هر عضو کمیته حسابرسی، برای انجام وظایف خود به شناخت درست و آشکار وظایف خود با توجه به منشور فعالیت کمیته و سایر الزامات قانونی نیاز دارد (فخاری و همکاران، ۱۳۹۵).
کمیته های حسابرسی می توانند وظیفه ی مباشرت گزارشگری هیئت مدیره را تقویت کنند، همچنین می توانند ارتباط بین حسابرس مستقل و مدیریت را بهبود ببخشند و میزان استقلال حسابرس را از طریق خدمت کردن بعنوان سپر بین حسابرس و مدیریت افزایش دهند. همچنین کمیته های حسابرسی به مودیان مالیاتی و اعتبار دهندگان کمک می کنند تا مطمئن شوند منافع آنها در اثر انجام حسابرسی به حداکثر می رسد (اعتمادی و شفاخیبری، ۱۳۹۰).
۲-۲-۱- تاریخچه کمیته حسابرسی:
در کشور امریکا سابقه کمیته حسابرسی به سال ۱۹۴۰ میلادی بر می گردد. در این سال سازمان بورس اوراق بهادار به شرکتهای پذیرفته شده در بورس نیویورک پیشنهاد کرد که فرایند انتخاب حسابرسان مستقل را در اختیار بخشی از مدیران غیرموظف شرکتها قرار دهند تا سازمان اصطلاح کمیته حسابرسی را برای این گروه از مدیران غیرموظف به کار برد. پیشنهاد یاد شده در سال ۱۹۷۱ به تصویب سازمان بورس و اوراق بهادار امریکا رسید. در سال ۱۹۷۸، بورس نیویورک تشکیل نهاد کمیته حسابرسی را برای شرکتهای بورسی الزامی کرد (باباخانی، ۱۳۹۰).
کمیسیون بورس و اوراق بهادار از سال ۲۰۰۳ میلادی شرکتها را موظف کرده تا در ترکیب کمیته حسابرسی خود دست کم یک نفر را با تخصص مالی یا حسابداری به کار بگیرند و در صورت نبود عضوی با این ویژگی، موضوع را در یادداشتهای همراه صورتهای مالی افشا کنند (تختانی، ۱۳۹۰).
در ایران نیز کمیته حسابرسی هئیت مدیره بورس اوراق بهادار تهران و مدیرت حسابرسی در داخل از سال ۱۳۸۷، با تدوین منشور کمیته حسابرسی، نظامنامه حسابرسی داخلی، آیین نامه دبیرخانه کمیته و بازنگری در آیین نامه نظام راهبری شرکتی، فعالیت خود را آغاز کرده است. سازمان بورس اوراق بهادار نیز با در اختیار گذاشتن پیش نویس منشور کمیته حسابرسی و منشور فعالیت حسابرسی داخلی، از تمامی ناشران پذیرفته شده در بورسی و فرابورسی خواسته است تا مشخصات رئیس کمیته حسابرسی، دیگر اعضای این کمیته و مدیر حسابرسی داخلی شرکت را به این سازمان اعلام کند (سازمان بورس اوراق بهادار، ۱۳۹۱).
۲-۲-۲- اهداف کمیته حسابرسی:
هدف از تشکیل کمیته حسابرسی کمک به ایفای مسئولیت نظارتی هئیت مدیره و بهبود آن به منظور کسب اطمینان معقول از موارد زیر است:
اثربخشی فرایندهای نظام راهبری، مدیریت ریسک و کنترلهای داخلی،
سلامت گزارشگری مالی، مدیرت خطر تقلب،
اثربخشی حسابرسی داخلی،
استقلال حسابرسی مستقل و اثربخشی آن

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
۲-۱- مقدمـه ۱۱
۲-۲- تعریف کمیته حسابرسی از دیدگاه های مختلف ۱۱
۲-۲-۱- تاریخچه کمیته حسابرسی: ۱۲
۲-۲-۲- اهداف کمیته حسابرسی: ۱۲
۲-۲-۳- ویژگی¬های اثرگذار بر فعالیت کمیته حسابرسی: ۱۳
۲-۲-۳- ۱- تنوع در ترکیب کمیته ی حسابرسی: ۱۳
۲-۲-۳- ۲-قدرت رئیس کمیته ی حسابرسی به عنوان یک رهبر: ۱۳
۲-۲-۳- ۳- اثربخشی کمیته های حسابرسی: ۱۴
۲-۲-۳- ۴-منشور کمیته ی حسابرسی: ۱۴
۲-۲-۳- ۵- وظایف و مسئولیت¬های کمیته حسابرسی: ۱۵
۲-۲-۴- برگزاری جلسات کمیته حسابرسی: ۱۶
۲-۲-۵- گزارشگری کمیته حسابرسی: ۱۷
۲-۲-۵- ۱- گزارشگری به هیات مدیره: ۱۷
۲-۲-۵- ۲-گزارشگری به سهامداران: ۱۸
۲-۲-۶- دوره تصدی حسابرس: ۱۸
۲-۲-۷- اندازه کمیته حسابرسی: ۱۹
۲-۲-۸-تعداد اعضای کمیته حسابرسی: ۲۰
۲-۲-۹-سن مدیران: ۲۰
۲-۳- چرا مدیریت سود ۲۱
۲-۳-۱- هدف از حسابداری بر مبنای تعهدی: ۲۲
۲-۳-۲- تعریف مدیریت سود: ۲۳
۲-۳-۳- انواع مدیریت سود: ۲۵
۲-۳-۴- مدیریت سود و انگیزه های آن: ۲۷
۲-۳-۵-مدیریت سود خوب در برابر مدیریت سود بد: ۲۹
۲-۳-۶-روش ها یا ابزارهای هموارسازی سود: ۳۰
۲-۳-۷-قربانیان مدیریت سود: ۳۲
۲-۳-۸- تأثیر هموارسازی سود بر سود هر سهم و بازار سهام: ۳۳

۲-۵- مروری بر کارهای انجام شده ۴۱
۲-۵-۱- مطالعات انجام شده در داخل ایران: ۴۱
۲-۵-۲- مطالعات انجام شده در خارج از ایران: ۴۳
۵-۲- مروری بر مساله و خلاصه تحقیق ۷۴
فهرست منابع و ماخذ ۷۸

مبانی نظری یا ادبیات پژوهش که در فصل دوم تحقیق برای کمیته حسابرسی قابل استناد است در ۴۴ صفحه به همراه منابع موثق در دسترس شماست.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • فایل دانلود شده با فرمت zip می باشد. برای دریافت فایل (ها) اصلی خریداری شده می‌بایست فایل zip را از حالت فشرده خارج نمایید. برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.