مبانی نظری سرمایه اجتماعی


در حال بارگذاری
۲۰ مرداد ۱۴۰۱
word
124kb
50
۱۹,۰۰۰ تومان
خرید

مبانی نظری یا ادبیات پژوهش که در فصل دوم تحقیق برای سرمایه اجتماعی قابل استناد است به همراه منابع موثق در دسترس شماست. سعی کردیم روش منبع نویسی به سبک APA را رعایت کنیم. همچنین این فایل برای تنظیم مقاله نیز مفید است و حتی می توان با کمی تقویت منابع و مطالب یک مقاله یا تحقیق مروری را از آن استخراج کرد. با قیمت ارزان مقاله و فصل دوم پایان نامه آماده را دانلود کنید.

۲-۲- بخش اول : مبانی نظری سرمایه اجتماعی
۲-۲-۱ تعریف سرمایه
«سرمایه» ثروتی است مولد یا منبعی که شخص می تواند جهت ایجاد درآمد یا منابع اضفی دیگر بکار برد. سرمایه همیشه در اقتصاد سیاسی مارکس کار مجسم یا انباشته تعریف می شود و در یک مناسبت اجتماعی قرار می گیرد که در آن کار مولد برای انباشت سرمایه به کار گرفته می شود.
به نظر «بوردیو» سرمایه هر منبعی است که در عرصه خاصی اثر بگذارد و به فرد امکان دهد که سود خالصی را از طریق مشارکت در رقابت بر سر آن بدست آورد. دریافت بوردیو از سرمایه وسیعتر از معنای پولی سرمایه در اقتصاد است.

۲-۲-۴ تعریف سرمایه اجتماعی و اجزای آن
منظور از سرمایه اجتماعی ، سرمایه منابعی است که افراد و گروهها از طریق پیوند با یکدیگر و نوع ارتباط می توانند بدست آورند (بوردیو ۱۹۶۸، کلمن ۱۹۸۸، پوتنام ۱۹۹۳) در واقع مفهوم سرمایه اجتماعی از نظر بوردیو، حاصل جمع منابعی بالقوه و بالفعلی است که نتیجه مالکیت شبکه بادوامی از روابط نهادی شده بین افراد و به عبارت ساده تر عضویت در یک گروه است. از دیدگاه کلمن مفهوم سرمایه اجتماعی نشانگر این است که چگونه ساختار اجتماعی یک گروه می تواند بعنوان منبعی برای افراد آن گروه عمل نماید.
کلمن وجود سرمایه اجتماعی را در اعتماد، اطلاع رسانی و ضمانت اجراهای کارآمد ، روابط اقتدار و میزان تکالیف در گروه می داند. از دیدگاه زتومکا (۱۹۹۱) سرمایه اجتماعی گزینه های رابطه ای است در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای یک موضع یا پایگاه اجتماعی در شبکه تعاملی جامعه.
(شارع پور ، ۱۳۸۲ :۳۹)

۲-۲-۵ انواع سرمایه اجتماعی
دو نوع سرمایه اجتماعی را می توان از هم متمایز کرد:
الف) سرمایه اجتماعی پیوند دهنده: ویژگی مشخصه آن وجود پیوندهای قوی میان اعضای یک گروه مثل خانواده است (سرمایه اجتماعی درون گروهی)
ب) سرمایه اجتماعی متصل کننده:

مبانی نظری یا ادبیات پژوهش که در فصل دوم تحقیق برای سرمایه اجتماعی قابل استناد است در ۵۰ صفحه و به همراه منابع موثق در دسترس شماست.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • فایل دانلود شده با فرمت zip می باشد. برای دریافت فایل (ها) اصلی خریداری شده می‌بایست فایل zip را از حالت فشرده خارج نمایید. برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.