دانلود داده های کیفیت افشا شرکتهای بورسی


در حال بارگذاری
۱۴ تیر ۱۳۹۸
xlsx (Excel)
322 KB
3884 سطر اکسل
۱۲,۸۰۰ تومان
خرید

یکی دیگر از فایل های مرتبط با داده های مالی شرکتهای بورسی آماده دانلود است. تیم تخصصی آراداک ارائه دهنده داده های مالی جدید با موضوعات به روز  و نو در ایران خواهشمند است در صورت کافی نبودن حجم و نوع داده و متغیرهای مربوطه؟ درخواست خود را از طریق فرم سفارش آنلاین ارسال نمایید.

توضیحات تکمیلی در خصوص فایل دانلود داده های کیفیت افشا شرکتهای بورسی:

این فایل شامل متغیرهای نماد شرکت، صنعت، سال، سال درج نماد، وضعیت، امتیاز  قابلیت اتکا،  امتیاز  به موقع بودن،  کل امتیاز  افشا، رتبه داده های کیفیت افشا ،  برای ۳۵۳ شرکت پذیرفته شده و فعال در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی ۱۳۸۲ لغایت ۱۳۹۲. فرمت فایل اکسل بوده و جهت دانلود راحت تر در یک فایل فشرده (zip) شده است.

تعریف: افشا به عنوان یکی از اصول حسابداری مطرح است و براساس این اصل، باید کلیه ی اطلاعات مربوط به فعالیتهای شرکت به نحو مناسب و به موقع در اختیار گروههای مختلف استفاده کننده قرار می گیرد. در واقع هدف اصلی از افشا عبارت است از؛ کمک به استفاده کنندگان در تصمیم گیری مربوط به سرمایه گذاری، تفسیر وضعیت مالی شرکتها، ارزیابی عملکرد مدیریت، پیش بینی جریانات وجوه نقد آتی. در این راستا باید کلیه واقعیتهای با اهمیت واحد اقتصادی به گونه ای مناسب و کامل افشا شوند، تا امکان اتخاذ تصمیم فراهم گردد و از سردرگمی جلوگیری به عمل آورد. افشا باید از طریق گزارشهای قانونی شامل صورتهای مالی اساسی که حاوی تمامی اطلاعات با اهمیت، مربوط و به موقع باشد و این طلاعات به گونه ای قابل فهم و حتی الامکان کامل ارائه گردد؛ تا امکان اتخاذ تصمیم های آگاهانه را برای استفاده کنندگان فراهم سازد. بهبود کیفیت افشا را عاملی برای کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و در نتیجه کاهش هزینه های نمایندگی میان سهام داران و مدیران می دانند. آن ها در پژوهشی دریافتند که هر گاه پاداش مدیران بر پایه قیمت سهام تعیین گردد ، میان پاداش مدیران و کیفیت افشا رابطه ای مثبت وجود دارد.

داده های کیفیت افشا شرکتهای بورسی

رتبه‌بندی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، براساس امتیاز کسب‌شده از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی مناسب برای دوره دوازده‌ماهه منتهی به ۲۹/۱۲/۹۴ به همراه اطلاعات مقایسه‌ای دوره دوازده‌ماهه منتهی به ۳۰/۰۹/۹۴ اعلام شد.برای کسب اطلاعات تکمیلی اینجا کلیک کنید انتشار رتبه‌بندی شرکت‌های بورسی از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی ۱۳۹۵/۰۱/۱۸

تأثیر کیفیت افشا بر عملکرد

لانگ و لاندھلم (۱۹۹۶) معتقدند، کیفیت افشای بالاتر از طریق افزایش تقارن اطلاعاتی، میزان غافلگیری (شگفتی) در مورد عملکرد شرکت را کاهش می دهد و باعث کاهش نوسان قیمت سهام، انجام مبادلات بیشتر روی سهام می شود و بهبود عملکرد شرکت را در پی خواهد داشت. به طور کلی، به دلایل زیر انتظار می رود، شرکت های دارای کیفیت افشای بالاتر، عملکرد بهتری داشته باشند .. بر اساس تئوری نمایندگی، مدیران به عنوان نمایندگان سهامداران ممکن است به گونه ای عمل
کنند یا تصمیم هایی را بگیرند که لزوما در راستای به حداکثر رساندن ثروت سهامداران نباشد. مطابق این تئوری باید ساز و کار کنترلی با نظارتی کافی برای محافظت سهامداران از تضاد منافع ایجاد شود. موضوع شفافیت صورتهای مالی و کیفیت افشای اطلاعات ارائه شده در آن، به عنوان یک راهکار عملی مورد توجه قرار گرفته است (حساس یگانه و خیر الهی، ۱۳۸۷ ۲۰۰۵ , Karamanou & Vafeas). بنابراین، اطلاعات با کیفیت افشا شده به عنوان بخشی از سازوکارهای کنترلی به سرمایه گذاران در منضبط کردن مدیران شرکتهای سرمایه پذیر کمک کرده، مدیران را ترغیب می کند تا در راستای منافع سهامداران و بهبود عملکرد شرکت گام بردارند (۲۰۰۳ , Bushinan & Smith). افشای عمومی و با کیفیت اطلاعات، همچنین شرایط نظارت عالی بر عملکرد و در نتیجه بهبود عملکرد را فراهم می کند (حساس یگانه و نادی قمی، ۱۳۸۷). بوشمن و اسمیت (۲۰۰۳) نیز معتقدند، اطلاعات حسابداری موثق و با کیفیت، نظارت سهامداران و اعمال مؤثر قوانین حافظ منافع سهامداران را تسهیل می کند. اطلاعات حسابداری مالی به عنوان نهاده مستقیم ساز و کارهای کنترلی شرکت، باعث منضبط شدن رفتار مدیران در انتخاب طرح ها و فرصت های سرمایه گذاری و در نتیجه بهبود عملکرد خواهد شد.

منبع:

  1. حساس یگانه، ی. خیرالهی، م. (۱۳۸۷). حاکمیت شرکتی و شفافیت. حسابدار، ۲۰۳، ۷۹-۷۴.
  2. حساس یگانه، ی. نادی قمی، و. (۱۳۸۷). نقش شفافیت در اثربخشی حاکمیت شرکتی. حسابدار، ۱۷۹؛ ۳۷-۳۲.
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • فایل دانلود شده با فرمت zip می باشد. برای دریافت فایل (ها) اصلی خریداری شده می‌بایست فایل zip را از حالت فشرده خارج نمایید. برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.