مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه فکری


در حال بارگذاری
۱۸ شهریور ۱۳۹۹
word
210کیلوبایت
52صفحه
۹,۹۰۰ تومان
خرید

مبانی نظری و پیشینه تحقیق برای فصل دوم با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه فکری آماده دانلود است. تعداد صفحات ۵۲ صفحه و با فرمت word می باشد، در ادامه فهرست مطالب بعلاوه بخشی از متن فایل تقدیم شده است.

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
۲-۱- مقدمه ۱۱
بخش اول- ادبیات نظری در مورد سرمایه فکری ۱۱
۲-۲- تاریخچه سرمایه فکری ۱۳
۲-۳- تعریف سرمایه فکری ۱۳
۲-۴- دارایی های ناملموس و سرمایه فکری ۱۶
۲-۵- دسته بندی دارائی های ناملموس ۱۷
۲-۶- اجزاء مدل سرمایه فکری ۱۷
۲-۷- سرمایه ارتباطی( مشتری) ۱۸
۲-۸-سرمایه انسانی ۲۰
۲-۹- سرمایه ساختاری( سازمانی) ۲۱
۲-۱۰- سنجش سرمایه های فکری ۲۲
۲-۱۱- شاخص های متداول برای اندازه گیری سرمایه فکری ۲۵
۲-۱۲- مدل ها و روش های اندازه گیری سرمایه فکری ۳۲
۲-۱۹- بخش سوم: پیشینه تحقیقات انجام شده ۵۶
۲-۲۱- جمع بندی فصل دوم ۶۴
منابع لاتین و فارسی
۲-۱- مقدمه
در این فصل به بررسی ادبیات موضوعی مرتبط با تحقیق خواهیم پرداخت . این فصل مشتمل بر سه بخش است . ابتدا در بخش نخست به بررسی ادبیات نظری در مورد سرمایه فکری خواهیم پرداخت . در بخش دوم ادبیات نظری در مورد عملکرد ارائه می شود . سپس در بخش سوم مروری بر پیشینه تحقیق خواهیم داشت .

بخش اول – ادبیات نظری در مورد سرمایه فکری
با وقوع انقلاب تکنولوژی اطلاعات، جامعه اطلاعاتی و شبکه ای ونیز رشد و توسعه سریع تکنولوژی برتر، مخصوصاً در حوزه های ارتباطات ، کامپیوتر و مهندسی، از دهه ۱۹۹۰ الگوی رشد اقتصاد جهانی تغییر اساسی کرده است . درنتیجه ، دانش به عنوان مهمترین سرمایه جایگزین سرمایه های مالی وفیزیکی دراقتصادجهانی امروز شده است . در اقتصاد مبتنی بر دانش، محصولات و سازمانها براساس دانش زندگی می کنند و می میرند، و موفق ترین سازمانها، آنهایی هستند که از این دارائی های ناملموس به نحو بهتر وسریع تری استفاده می کنند.
مطالعات اخیر نشان داده اند که بر خلاف کاهش بازدهی منابع سنتی(مثل پول، زمین، ماشین آلات وغیره)، دانش واقعاً منبعی برای افزایش عملکرد کسب وکار است . آنچه حتی بیشتر درخور توجه است این است که بازار به مدت طولانی ارزش دانش و عوامل نامشهود دیگر را در فرایند ایجاد ارزش تشخیص داده است اخیراًاندازه این» ارزش پنهان« ، تغییر کرده است .برای مثال، در سال ۱۹۹۶ دارائی های خالص شرکت مرک فقط ۳/۱۲ درصد ارزش بازاری اش ، در سال ۱۹۹۶ دارائی های کوکاکولا تنها ۴ درصداز ارزش بازاری اش و دارائی های مایکروسافت ۶ درصد ارزش بازاری اش را پوشش داده بود بر این اساس ، موفقیت حال وآینده در رقابت بین سازمانها ، تاحد کمی مبتنی بر تخصیص استراتژیک منابع فیزیکی ومالی و تاحد زیادی مبتنی بر مدیریت استراتژیک دانش خواهد بود . چالش مدیران ، آماده کردن محیط مناسب برای رشد و پرورش ذهن انسان در سازمان دانش محوراست. بنابراین ، توانایی مدیریت دانش ، مهارت اساسی مدیران در این سازمانها است . با این همه ، متأسفانه ازآنجائیکه ماهیت دانش، نامشهود وناملموس است ونمی توان آن را توسط هیچ یک از مقیاس های سنتی حسابداری مالی اندازه گیری کرد ، ریسک فراموشی دانش و سایر دارائی های ناملموس سازمان برای مدیران وجود دارد. چارلز هندی در نتیجه مشاهدات خود دریافت که مدیران ارشد سازمانها تنها از ۲۰ درصد دانش موجود در سازمانهایشان استفاده می کنند . درحقیقت ، محیط کسب وکار مبتنی بر دانش در بسیاری از کشورهای جهان، مستلزم یک مدل ونام گذاری جدید است که دربرگیرنده عوامل ناملموس سازمان باشد در این وضعیت، رشته نوظهور سرمایه فکری توجه روزافزونی رابه خود جلب کرده است. روس وهمکاران(۱۹۹۷) بحث می کنند که از دیدگاه استراتژیک ، سرمایه فکری می تواند درایجاد و کاربرد دانش برای افزایش ارزش سازمان مورد استفاده واقع می شود . امروزه ، رشته در حال تکوین سرمایه فکری یک موضوع هیجان انگیز هم برای محققان و هم برای دست اندرکاران سازمانی شده است .
اخیرا تحقیقات زیادی درباره موضوع سرمایه فکری انجام شده است ، بسیاری از منابع شرکت مانند دارایی های فیزیکی یا مالی، صرف دارایی های ناملموس شده اند که این دارایی ها کمیاب ، با ارزش و غیر قابل تعویض می باشند .
بعد از گذشت یک دهه از اقتصاد دانش محور ، بنگاه ها شروع به طبقه بندی و ذخیره کردن سرمایه های نا ملموس خود که شامل تجربه و دانش می باشد ، کرده اند . در حال حاضر شرکتهای بزرگ دنیا ، گزارش سرمایه فکری را بعنوان مکمل و ضمیمه گزارش سالانه شان منتشر می کنند .
همانطور که بنتیس اشاره می کند، چالز هندی ارزش سرمایه های فکری در یک شرکت را سه تا چهار برابر ارزش دارایی های مشهود میداند . از سوی دیگر مدیران سازمانها بیان میکنند که معمولا از ۲۰% دانش سازمان بهره میگیرند، در حالیکه هیچ دارایی مشهودی را بیکار نمی گذارند. از اینرو تلاش فراوانی در جهت سنجش سرمایه های فکری و مدیریت آنها آغاز شده است.

در صورت بروز مشکل در دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه فکری به آراداک اطلاع دهید.

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • فایل دانلود شده با فرمت zip می باشد. برای دریافت فایل (ها) اصلی خریداری شده می‌بایست فایل zip را از حالت فشرده خارج نمایید. برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.