مبانی نظری استراتژی مدیریت مسیر شغلی


در حال بارگذاری
۳۰ تیر ۱۴۰۱
word
121kb
42
۱۹,۰۰۰ تومان
خرید

مبانی نظری یا ادبیات پژوهش که در فصل دوم تحقیق برای استراتژی مدیریت مسیر شغلی  قابل استناد است به همراه منابع موثق در دسترس شماست. در انتهای مطلب فهرست مطالب گنجانده شده تا قبل از خرید و دانلود مبانی نظری با رئوس مطالب آشنا شوید. سعی کردیم روش منبع نویسی به سبک APA را رعایت کنیم. همچنین این فایل برای تنظیم مقاله نیز مفید است و حتی می توان با کمی تقویت منابع و مطالب یک مقاله یا تحقیق مروری را از آن استخراج کرد. با قیمت ارزان مقاله و فصل دوم پایان نامه آماده را دانلود کنید.

مدیریت مسیر شغلی

مفهوم و تعریف کارراهه یا مسیر شغلی
کارراهه ی شغلی برگردانی فارسی است ، که با دقت بسیار به گونه یی ساخته شده که هجای اول آن در زبان فارسی و انگلیسی برابر باشد. این واژه به معنای زنجیره یی از تجارب کاری مرتبط است که فرد در طول زمان به دست می آورد و در واقع راهی است که فرد در زندگی کاری خود می پیماید. به دلیل آن که رشد پی در پی فرصت های کارراهه برای کارشناسان پژوهش و توسعه بر نیاز به بررسی بیش تر این مورد تأکید کرده است، مفهوم کارراهه به عنوان حلقه ی پیوند میان سازمان ها و افرادی که برای آن ها کار می کنند، از هر دو جنبه ی درونی و بیرونی مورد بررسی قرار می گیرد( عریضی سامانی و همکاران ،۱۳۸۸، ۷۱).
کارراهه یا مسیر شغلی مقولۀ جدیدی نیـست و از زمان ظهور جنبش نیروی انـسانی بـا سازمـان و نیروی انسانی درآمیخته است. در ایده سنتی مسیر شغلی (در محیط کسب وکار) برای بسیاری از افراد، یکسری ترفیعات و یا تنزل ها تقریباً اتوماتیک ، ایجاد می شود. این موضوع نه تنها به دلیل تفاوت در نقش ها ، بلکه به دلیل وجود تفاوت در انتظاراتی است که هر دو طرف (فرد و سازمان) نسبت به همدیگر دارند؛ در حالی که کارفرمایان و مدیران در تغییر مشاغل امتیاز ویژه مدیریتی دارند. کارکنان نیز به دلیل موقتی بودن تعهد استخدامی در یک موقعیت نامناسب قرار می گیرند. آنها نمی توانند مدت طولانی به سازمان در زمینه هدایت کارراهه خود اعتماد کنند(عباسی و فانی ،۱۳۸۴، ۱۰۴)

هریک از محققین مدیریت کارراهه را از منظر خود مورد بررسی قرار داده اند.
لایک گوتریچ ،مدیریت کارراهه را فرآیندی توصیف می کند که از طریق آن افراد راهبردها و اهداف مسیر شغلی خود را توسعه داده، اجرا و نظارت می کنند(عباسی و فانی، ۱۳۸۴، ۱۰۴).
در واقع مدیریت مسیر شغلی فرآیندی است که به وسیله آن افراد می توانند تصمیماتی در زندگی کاریشان اتخاذ کنند. فرانک آرچر برنامه ریزی مسیر شغلی را در مدل پنج مرحله ای بیان می کند. مدل او چارچوب مفیدی برای برقراری و اشاعه خود مدیریتی در مسیر رشد شغلی می باشد. این مراحل پنج گانه عبارتند از :
مرحله اول) تبیین و تعریف اهداف شغلی
مرحله دوم)تشریح محتویات و مندرجات شغلی
مرحله سوم) تعیین نیازهای توسعه فردی
مرحله چهارم )تدوین طرح و برنامه توسعه فردی
مرحله پنجم ) تنظیم اساسنامه مسیر شغلی (درویش، ۱۳۸۰، ۳۶).

سلامت عمومی پرستاران

از آنجا که فرایند تولید نیروی انسانی ناسالم و پریشان حال، بخشی از آفات سازمانی است به همین دلیل، هیچ پدیده ای به اندازه سلامت روان، برای کارکنان دارای اهمیت نمی باشد، بنابراین برنامه ریزی تأمین بهداشت روانی کارکنان از سویی به سلامت روانی- اجتماعی کارکنان و از سوی دیگر به اهداف توسعه صنعتی و تولید بهتر کمک می نماید (بیان زاده، ۱۳۷۸). مفهوم سلامت روان شامل احساس درونی خوب بودن و اطمینان از کارآمدی خود، اتکاء به خود، ظرفیت رقابت، وابستگی بین نسلی و خود شکوفایی توانایی های بالقوه فکری و هیجانی و غیره می باشد. البته با در نظر گرفتن تفاوت های بین فرهنگ ها، ارائه تعریف جامع از سلامت روان غیر ممکن می نماید (عبدی ماسوله و همکاران، ۱۳۸۶، ۶۵).

یکی از مهمترین حوزه های توسعه سلامتی در جوامع، بخش بهداشت و درمان می باشد که ارتباط مستقیمی با سلامت انسان ها دارد و در این بین کادر شاغل در بیمارستان ها خصوصاً گروه پرستاری به عنوان یک گروه شغلی پر استرس در نظر گرفته می شود(لامبرت، ۲۰۰۷).
پرستاری نمونه ای از شغل هایی است که فرد ساعات زیادی را با بیماران می گذراند و در شغل هایی که در آنها ارتباط انسانی مطرح است تنیدگی بیشتری وجود دارد و باعث به مخاطره انداختن سلامت فرد می شود و پرستاران از جمله گروه هایی هستند که بیشترین استرس شغلی را تجربه می کنند. پرستارانی که از سلامت عمومی خوبی برخوردار نیستند، قادر نخواهند بود که مراقبت های مؤثری از بیماران انجام دهند که این مسئله خطر اشتباهات و بروز حوادث شغلی را افزایش می دهد که در نهایت عواقب آن هم متوجه بیمار و هم پرستار خواهد شد (بدری زاده و همکاران ، ۱۳۹۲، ۶۲).
ثابت شده است که افسردگی، اضطراب و فرسودگی شغلی در افرادی که شغلی پراسترس دارند افزایش می یابد. سلیه (۱۹۸۷) نشان داده است که پرستاری یکی از انواع مشاغل پراسترس است و او خواستار توجه به لزوم تحقیق درباره حرفه پرستاری شده است. در مورد پر تنش بودن حرفه پرستاری همین بس که ارقام مرگ و میر ناشی از استرس شغلی در انگلستان در سال ۱۹۸۳ نشان داده است که میزان خودکشی در پرستاران زن بیشتر از میانگین مرگ و میر ناشی از شغل های دیگر در کشور است (لبادی و همکاران، ۱۳۸۷

ادبیات تحقیق
۲-۱- مقدمه ۱۰
۲-۲-کارراهه یا مسیر شغلی  ۱۰
۲-۲-۱- مفهوم و تعریف کارراهه یا مسیر شغلی  ۱۰
۲- ۲- ۲- هدف گذاری کارراهه شغلی ( مسیرشغلی)  ۱۳
۲-۲-۳- مدیریت مسیر شغلی  ۱۵
۲-۲-۴- فرایند تدوین استراتژی کارراهه شغلی شخصی  ۱۷
۲-۲-۵- ابعادکارراهه شغلی  ۲۲
۲-۲-۵- ۱- بعد بیرونی یا عینی  ۲۲
۲-۲-۵-۲- بعد درونی یا ذهنی  ۲۳
۲-۲-۶- تحقیقات در زمینه ابعاد درونی و بیرونی کارراهه . ۲۴
۲-۲-۷- تئوری ارکان درونی کارراهه (مسیر شغلی) شاین . ۲۵
۲-۲-۸- ارکان هشت گانه کارراهه شغلی (مسیر شغلی) شاین  ۲۷
۲-۲-۹- مهارت های مبتنی بر دانش مدیران و مدیریت مؤثر مسیرشغلی  ۳۱
۲-۳- سلامت پرستاران۳۱
۲-۳-۱- سلامت ۳۱
۲-۳-۲- مفهوم و تعریف سلامت عمومی ۳۲
۲-۳-۳- ابعاد سلامت عمومی ۳۳
۲-۳-۴- سلامت در پرستاران  ۳۴
۲-۴ – پیشینه تحقیق ۳۴
۲ -۴- ۱- پیشینه داخلی  ۳۴
۲-۴- ۲- پیشینه خارجی  ۳۸
۲-۵- مدل مفهومی پژوهش  ۳۹

منابع فارسی ۸۸
منابع لاتین ۹۱

مبانی نظری یا ادبیات پژوهش که در فصل دوم تحقیق برای استراتژی مدیریت مسیر شغلی  قابل استناد است در ۴۲ صفحه به همراه منابع موثق در دسترس شماست.

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • فایل دانلود شده با فرمت zip می باشد. برای دریافت فایل (ها) اصلی خریداری شده می‌بایست فایل zip را از حالت فشرده خارج نمایید. برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.