مبانی نظری و پیشینه تحقیق مبانی و مفاهیم رهبری تحول‌گرا


در حال بارگذاری
۱۴ آبان ۱۳۹۹
word
89کیلوبایت
37صفحه
۹,۹۰۰ تومان
خرید

در این مطلب مبانی نظری و پیشینه ی تحقیق با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق مبانی و مفاهیم رهبری تحول‌گرا در۳۷ صفحه و با فرمت ورد برای دانلود منتشر شده است.

فصل دوم :مبانی نظری و پیشینه تحقیق ۱۳
۲-۴ مبانی و مفاهیم رهبری تحول‌گرا ۲۹
۲-۴-۱ مقدمه ۲۹
۲-۴-۲ تعریف رهبری ۳۰
۲-۴-۳- اهمیت رهبری ۳۱
۲-۴-۴- روند تاریخی تئوری رهبری در سازمان ۳۱
۲-۴-۵- تفاوت رهبری با مدیریت ۳۲
۲-۴-۶- مهارتهای رهبری ۳۳
۲-۴-۷- رابطه قدرت و رهبری ۳۴
۲-۴-۸- نظریه های هدایت و رهبری ۳۵
۲-۴-۸-۱- نظریه های خصوصیات فردی رهبری ۳۵
۲-۴-۸-۲- نظریه های رفتار رهبری ۳۶
۲-۴-۸-۳- نظریه های موقعیتی و اقتضایی ۴۰
۲-۴-۸-۴-تئوریهای جدید در حوزه رهبری ۴۵
۱- رهبری کاریزماتیک ۴۵
۱-۱-ویژگیهای رهبری کاریزماتیک ۴۵
۲-مفهوم رهبری تحول‌گرا ۴۶
۲-۱- تئوری‌ها ونظریات رهبری تحول‌گرا: ۴۷
۲-۲- ویژگی‌های رهبری تحول‌گرا: ۵۰
۲-۳- شاخص‌های رهبری تحول‌گرا: ۵۱
۲-۴- ارتباط هوش سازمانی و سبک رهبری تحول گرا ۵۲
۲-۳- پیشینه تحقیق: ۵۶
۲-۳-۱ پیشینه داخلی: ۵۶
۲-۳-۲ پیشینه خارجی: ۵۸
منابع لاتین و فارسی
۲-۴ مبانی و مفاهیم رهبری تحول‌گرا
۲-۴-۱ مقدمه
رهبری موضوعی است که از دیرباز محققان و عامه را به خود جلب کرده است اما پژوهش‌های علمی درباره رهبری ازقرن ۲۰ شروع شد و محور اصلی بیشتر تحقیقات، عوامل تعیین‌کننده اثربخشی رهبری بوده است(یوکل ، ۱۳۸۲).
رهبری فرآیندی آنچنان رمزآلود است که از زمان های دور به یک نسبت مورد توجه افراد عادی ، دانشمندان و پژوهشگران قرار گرفته است(مردای،۱۳۸۷). لذا درباره هدایت و رهبری در سازمان بسیار سخن گفته اند، و شاید به تعداد کسانی که کوشیده اند مدیریت و وظایف آن را تعریف کنند، در این مورد تعریف وجود دارد(الوانی،۱۳۸۲: ۱۳۷). به عبارت دیگر رهبری به دلیل نقشی که در اثربخشی فردی و گروهی ایفا می کند عنوان بسیار مشهوری در مبحث مدیریت منابع انسانی است و از آنجا که موضوع رهبری، انسانها را طی اعصار گوناگون مفتون خود کرده است، تعاریف فراوانی از آن شده است(رضائیان،۱۳۸۳: ۳۷۵). اما بدلیل اهمیتی که امروزه منابع انسانی در ایجاد ارزش و مزیت رقابتی در سازمانها دارند، انگیزش و یا ایجاد انگیزه در کارکنان برای رسیدن به اهداف سازمانی از الویت برخوردار است. از آنجا که رهبری را، هنر یا فرآیند نفوذ و تاثیرگذاری بر مردم به نحوی که با میل و اشتیاق و حداکثر توان خود برای دستیابی به هدفهای گروهی کوشش نمایند، تعریف کرده اند(مرادی،۱۳۸۷).
۲-۴-۲ تعریف رهبری
رهبری جزء جدایی‌ناپذیر مدیریت است و نقش اساسی را در عملیات مدیر ایفا می‌کند. با توجه به اهمیت رهبری تا به حال به تعداد نویسندگان تعریف رهبری است.
۱‌ـ به عقیده «جرج تری» رهبری عبارتست از عمل اثرگذاری بر افراد به طوری که از روی تمایل و علاقه برای دست پیدا کردن به هدف‌های گروهی تلاش کنند(ایران‌نژاد، ۱۳۷۵).
۲ ـ «کونتز اودانل»‌ و «وایهریخ» رهبری را هنر یا فرآیند نفوذگذاری بر مردم می‌داند به نحوی که از روی میل و اشتیاق کوشش‌هایشان را برای رسیدن به هدف‌های گروهی متمرکز کنند.
۳ ـ «استــدنـر» و «وانکـل» رهبـری را یک وظیفـه بـرای مـدیـر دانسته و آن عبـارتـست از «اثرگذاری و هدایت فعالیت‌های مربوط به کار اعضای گروه‌ها» (ایران نژاد، ۱۳۷۵).
۴ ـ «هرسی وبلانچارد» رهبری را تأثیرگذاری بر افراد در انجام وظایفشان با میل و علاقه توصیف کرده‌اند.
۵ ـ «‌هامپشن» رهبری را تأکید بر روابط بین افراد، و نیز رهبری نفوذ بر روئوسان از طریق برقراری ارتباط با آنان در تحقیق اهداف سازمان تعریف کرده‌اند(الوانی، ۱۳۷۷).
۶ ـ «ایوانسریچ» رهبری را یک ارتباط بین گروهی افراد دانسته که در آن یکنفری می‌کوشد تا دیگران را به سمت هدف معینی هدایت کند(الوانی، ۱۳۷۷).
در بررسی آثار سایر نویسندگان مشاهده می‌شود که رهبری «فرآیند اثرگذاری بر فعالیت‌های یک فـرد یا گــروه است که در یک مــوقعیت معیـن در جهت دست یافتن به هدف‌های خاص کوشش می‌کنند» می‌باشند. از این رو می‌توان گفت فرآیند رهبری تابعی است از رهبر، پیرو و سایر متغیرهای موقعیت، یعنی L = F (l. f. s) (ایران نژاد، ۱۳۷۷).
۲-۴-۳- اهمیت رهبری
رهبری فرآیندی آنچنان رمزآلود است که از زمان های دور به یک نسبت مورد توجه افراد عادی، دانشمندان و پژوهشگران قرار گرفته است. لیکن افراد عادی در جستجوی رهبری بوده اند تا با تمسک به او از ظلمات زندگی خاکی به سرچشمه حیات جاودانگی رسند، ولی دانشمندان اغلب سعی داشته اند جنبه ها و عوامل متفاوت رهبری را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند تا شاید از این رهگذر بتوانند ویژگی های رهبری مورد نیاز مردمان زمانه خویش را برشمارند. همچنین جوهر بسیاری از اسطوره ها و افسانه ها ی ملل مختلف حضور ، کاردانی و قدرت تصمیم رهبرانی شجاع و زیرک بوده است که توانسته اند در لحظاتی حساس، ملتها، گروهها و سازمانها را از لبه ی پرتگاه حوادث به سلامت عبور داده و به سرمنزل مقصود رسانند. تاثیر رهبری آنچنان قاطع و پر اهمیت است که اغلب در ذهن آدمی جائی برای اندیشیدن به سایر عوامل توفیق یا شکست باقی نمی گذارد(مردای،۱۳۸۷). رهبری به دلیل نقشی که در اثربخشی فردی و گروهی ایفا می کند عنوان بسیار مشهوری در مبحث مدیریت منابع انسانی است و از آنجا که موضوع رهبری ، انسانها را طی اعصار گوناگون مفتون خود کرده است، تعاریف فراوانی از آن شده است(رضائیان،۱۳۸۳: ۳۷۵).

در صورت بروز مشکل در دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مبانی و مفاهیم رهبری تحول‌گرا با ما تماس بگیرید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • فایل دانلود شده با فرمت zip می باشد. برای دریافت فایل (ها) اصلی خریداری شده می‌بایست فایل zip را از حالت فشرده خارج نمایید. برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.