مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه‌های مربوط به عملکرد سازمانی


در حال بارگذاری
۱۲ آبان ۱۳۹۹
word
160کیلوبایت
40صفحه
۹,۹۰۰ تومان
خرید

مبانی نظری و پیشینه تحقیق برای فصل دوم با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه‌های مربوط به عملکرد سازمانی آماده دانلود است. تعداد صفحات  صفحه و با فرمت word می باشد، در ادامه فهرست مطالب بعلاوه بخشی از متن فایل تقدیم شده است.

۲-۳- نظریه‌های مربوط به عملکرد سازمانی ۳۹
۲-۳-۱- اجزای اصلی و مراحل اجرای مدیریت عملکرد ۳۹
۲-۳-۲- مفاهیم کلیدی ارزیابی عملکرد ۴۰
۲-۳-۳- انواع ارزیابی ۴۲
۲-۳-۴- سیستم‌های ارزیابی عملکرد سنتی و مدرن ۴۳
۲-۳-۵- انواع مدل‌های ارزیابی عملکرد ۴۳
۲-۴- مروری بر پژوهش‎های گذشته و ادبیات موضوع ۵۵
۲-۴-۱- پیشنه‌های داخلی ۵۶
۲-۴-۲- تحقیقات خارجی ۶۱
۲-۵- جمع‎بندی فصل دوم ۶۴
۲-۵-۱- جمع‌بندی شاخص‌ها و معیارهای مربوط به نوآوری ۶۵
۲-۵-۲- جمع‌بندی نظرات و شاخص‌های مربوط به عملکرد سازمانی ۶۹
منابع لاتین و فارسی
۲-۳- نظریه‌های مربوط به عملکرد سازمانی
عصر کنونی را شاید بتوان عصر سازمان‌ها نامید چون امروزه تمانی انسآن‌ها از آغاز زندگی تا پایان عمر با سازمان‌های گوناگون سر وکار دارند. نقش سازمان‌ها در دستیابی به هدف‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن چنان برجسته است که سازمان‌ها هر جامعه را گردونه‌های تحقق اهداف آن می‌دانند. واقعیت این است که سازمان‎ها به چند دلیل از ارکان ضروری زندگی انسآن‌ها محسوب می‌شوند. آن‌ها به جامعه خدمت می‌کنند، ما را قادر می‌سازند تا کارهایی را انجام دهیم که بدون وجود آن‌ها از عهده آن‌ها بر نمی‌آمدیم، جریانی از دانش و آگاهی ارائه می‌کنند که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه فردی و رشد و سعادت بشر گردد. با در نظر گرفتن این اهمیت و نقش و تأثیرهای گوناگونی که سازمان‌ها دارند، امروزه توجه فزاینده‌ای به ابعاد مختلف آن‌ها از جمله فرآیندها، سیستم‌ها و به ویژه آن چه که سازمان بدان دست می‌یابد (عملکرد) می‌شود. از طرف دیگر، هیچ سازمانی نمی‌تواند چندان اثربخش باشد مگر این که برای آن چه که می‌خواهد انجام دهد برنامه‌ای داشته باشد. دستیابی به عملکرد برتر و کسب نتایج عالی نیز بدون داشتن برنامه‌ای که در قالب یک نظام منسجم و یکپارچه تدوین شده و اجرا در بیاید، بسیار دشوار خواهد بود. این نظام تحت عنوان نظام مدیریت عملکرد شناخته می‌شود. همچنین هر سازمانی برای بقا و بهبود خویش نیاز به ابزارهای گوناگون دارد. یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که برای بقای هر سازمان و کیفیت عملکرد آن تأثیر می‌گذارد، بازخوردهایی است که سازمان از محیط اطراف خود می‌گیرد. بازخورد مفید و به موقع می‌تواند باعث رشد سازمان و بهبود کیفیت محصولات یا خدمات آن شود و به بیان دیگر موجب ارائه بیش‌ترین ارزش افزوده به ذی‌نفعان خود گردد. امروزه سنجش عملکرد مهم‌ترین ابزار برای درک چنین ابزارهایی برای سازمان‌ها است.

۲-۳-۱- اجزای اصلی و مراحل اجرای مدیریت عملکرد
الگوی مدیریت عملکرد شامل سه جز اصلی می‌باشد:
۱. طرح‌ریزی عملکرد: شامل تعیین اهداف عملکردی در سطوح مختلف سازمانی، شناسایی فعالیت‌های لازم در راستای دستیابی به نتایج مورد انتظار و انجام سازماندهی مناسب.
۲. اندازه‌گیری عملکرد: فرآیندی که میزان پیشرفت را در جهت کسب اهداف تعیین شده ارزیابی می‌کند و شامل اطلاعات مربوط به کارایی منابع تبدیل شده به خروجی‌ها (کالا و خدمت)، کیفیت این بروندادها، و نتایج می‌باشد. به زبان ساده سنجش عملکرد چشم بینای مدیر سازمان برای بررسی وضع فعلی سازمان می‌باشد.
۳. بهبود عملکرد: مجموعه‌ای از یک یا چند فعالیت یا پروژه هماهنگ که جنبه اصلاحی و یا پیشگیرانه دارد.
در این راستا برای اجرای مدیریت عملکرد در یک سازمان نمونه معمولاً مراحل زیر انجام می‌گیرد:
مرحله (۱): تعیین رسالت سازمان و اهداف عملکردی استراتژیک.
مرحله (۲): ایجاد مسئولیت‌پذیری در برابر عملکرد.
مرحله (۳): برقراری نظام یکپارچه اندازه‌گیری عملکرد.
مرحله (۴): ایجاد فرآیند یا نظامی که برای گردآوری داده‌ها به منظور ارزیابی عملکرد.
مرحله (۵): فراهم آوردن فرآیند یا نظامی برای تحلیل، بازنگری و گزارش کردن داده‌های مربوط به عملکرد.
مرحله (۶): تدارک دیدن نظام یا فرآیندی جهت استفاده از اطلاعات مربوط به عملکرد.
مدیریت عملکرد، یکی از مهم‌ترین فرآیندهای استراتژیک سازمان‌ها و جوامع عصر نوین به شمار می‌آید و طراحی مکانیزم‌های ارزیابی عملکرد کارا و مؤثر از جمله مهم‌ترین خواست‌های هر سازمان و جامعه‌ای به شمار می‌آید. قبل از بحث پیرامون مدیریت عملکرد سازمان‌ها و تشریح مؤلفه‌ها و مکانیزم عملکرد آن، ابتدا ضروری است تا تعریفی از عملکرد، مدیریت عملکرد، شاخص، استاندارد و فرآیند مدیریت عملکرد به عمل آید.

۲-۳-۲- مفاهیم کلیدی ارزیابی عملکرد
سنجش عملکرد ابزاری است که می‌تواند سازمان را در درک موقعیت و هماهنگی هرچه بهتر با شرایط و بهبود آن یاری دهد. از دیدگاه گذشته نگر، بدون استفاده از سنجش عملکرد نمی‌توان پی برد که برنامه‌ای که در دوره‌ای مشخص طراحی و پیاده‌سازی شده یک موفقیت یا یک شکست تمام عیار بوده است.
از دیدگاه آینده نگر سنجش عملکرد ابزاری است که به ما امکان ابراز نظر در مورد موقعیت‌های ممکن آینده و نحوه برخورد به آن‌ها را فراهم می‌کند. در ارزیابی و سنجش عملکرد سازمان، به کارگیری دیدگاه مجموعه نگر و جامع ضرورت دارد، چون برای قضاوت و نتیجه‌گیری صحیح به تمامی ابعاد مورد نظر باید توجه شود و نمی‌توان تک بعدی عمل کرد. ضرورت ارزیابی عملکرد سازمان‌ها آنقدر روشن است که در آن شکی نیست. بنابراین برای بهبود عملکرد در سازمان و در هر مقطع زمانی مراحل اندازه‌گیری، ارزیابی، برنامه‌ریزی، بهبود عملکرد توصیه شده، که هدف توسعه توان سازمان برای شناخت و کاربرد اطلاعات در بهره‌برداری بهینه از منابع در ابعاد مختلف است (فقهی فرهمند، ۱۳۸۷) بنابراین در این بخش درباره برخی از مفاهیم و اصطلاحات رایج در ارزیابی عملکرد از قبیل عملکرد، مدیریت عملکرد، شاخص، استاندارد و همچنین درباره کارایی، اثربخشی، اقتصادی بودن و بهره‌وری که رابطه تنگاتنگی با مفاهیم ارزیابی عملکرد دارد صحبت می‌شود. اما قبل از بحث درباره این مفاهیم، دو مفهوم نهاده و ستاده و اهداف نیز جهت روشن شدن این مفاهیم آورده شده است.

در صورت بروز مشکل در دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه‌های مربوط به عملکرد سازمانی به آراداک اطلاع دهید.

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • فایل دانلود شده با فرمت zip می باشد. برای دریافت فایل (ها) اصلی خریداری شده می‌بایست فایل zip را از حالت فشرده خارج نمایید. برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.