مبانی نظری شناسایی، اولویت بندی و عوامل موثر مطالبات معوق


در حال بارگذاری
۱ مرداد ۱۴۰۱
word
103kb
65
۱۹,۰۰۰ تومان
خرید

مبانی نظرییا ادبیات پژوهش که در فصل دوم تحقیق برای شناسایی و اولویت بندی و عوامل موثر مطالبات معوق  قابل استناد است به همراه منابع موثق در دسترس شماست. در انتهای مطلب فهرست مطالب گنجانده شده تا قبل از خرید و دانلود مبانی نظری با رئوس مطالب آشنا شوید. سعی کردیم روش منبع نویسی به سبک APA را رعایت کنیم. همچنین این فایل برای تنظیم مقاله نیز مفید است و حتی می توان با کمی تقویت منابع و مطالب یک مقاله یا تحقیق مروری را از آن استخراج کرد. با قیمت ارزان مقاله و فصل دوم پایان نامه آماده را دانلود کنید.

شناسایی و اولویت بندی 

نگاهی گذرا بر وضعیت اقتصادی در چند سال اخیر نشان می‌دهد که اکثریت تولیدکنندگان و فعالان عرصه‌های تولیدی و صنعتی با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده‌اند. تحریم‌ها و بحران اقتصادی جهانی، شرایط دشوار تولید در داخل کشور، مقررات گاه دست و پاگیر و تورم، مشکل نرخ ارز و … همواره باعث ایجاد رکود در این بخش‌ها شده است. شماری از واحدهای تولیدی تعطیل شده یا در حال ورشکستگی می‌باشند. در مصاحبه‌ها و پرسشنامه‌های به دست آمده از برخی بدهکاران بانکی اکثریت قریب به اتفاق، وضعیت اقتصادی کشور را مهم‌ترین عامل ایجاد مطالبات دانسته‌اند و خواستار حمایت دولت در این زمینه می‌باشند. از سوی دیگر، طبق برخی آمارها و منابع بیش از هزارمیلیارد تومان از مطالبات معوق مربوط به بدهکاران صنعتی از جمله شرکت‌های ایران خودرو و سایپا می‌باشد. نهاوندیان، از اعضای شورای پول و اعتبار، در بیست و هشتمین اجلاس هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشور نیز اشاره کرد، بسیاری از بدهکاران به سیستم بانکی، خود طلبکار از شرکت‌های دولتی هستند. بنابراین به نظر می‌رسد طبقه‌بندی بدهکاران و تفکیک آنها از نظر موقعیت و نوع فعالیت می‌تواند بدهکارانی را که مایل به تسویه دیون خود بوده، اما قادر به انجام این کار نیستند از سوء استفاده‌کنندگانی که به دلایل صوری و غیرواقعی اقدام به اخذ تسهیلات کرده و آن را در سایر موارد مصرف می‌کنند مجزا کرده و برای وصول مطالبات از هرگروه، تمهیدات ویژه اندیشید. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد وصول مطالبات مربوط به بخش‌های دولتی یا شرکت‌های وابسته به دولت و تولیدکنندگان نیازمند یاری و حمایت دولت می‌باشد. دولت می‌تواند با ایجاد شرایط مناسب‌تر برای تولیدکنندگان از جمله نظارت بر واردات کالا و جلوگیری از قاچاق کالا، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و پایین آوردن هزینه‌های تولید در ایران و …. از آنان حمایت کند. ( تقی نتاج و نجف پورکردی،۱۳۹۲)

عوامل موثر مطالبات معوق

مطالبات به دو دسته سرفصل شده و سرفصل نشده قابل تقسیم‌اند. مطالبات سرفصل شده یا معوق را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: مطالبات سررسید گذشته که تا شش ماه پس از سررسید محاسبه می‌شود و در صورت عدم پرداخت به طبقه دوم یعنی معوق که بین شش تا ۱۸ ماه از اولین سررسید آنها گذشته وارد می‌شود. طبقه سوم مطالبات مشکوک‌الوصول است که ۱۸ ماه از اولین سررسید آنها می‌گذرد و بدترین نوع مطالبات معوق است. برخی مدیران بانکی معتقدند: مشتریان معوق را می‌توان به دو دسته دارای حسن نیت و مشتریان دارای سوءنیت تقسیم کرد. مسلما مشتریان دارای حسن‌نیت کسانی هستند که خواهان پرداخت بدهی‌های خود به بانک‌ها هستند اما به دلیل مسائل اجتماعی، اقتصادی و مشکلاتی که برایشان ایجاد شده قادر به بازپرداخت این مطالبات نشده‌اند. اما مشتریان دارای سوءنیت با ارائه وثایق نادرست یا تحت عناوین خاص اقدام به اخذ تسهیلات کرده و سپس این مبالغ را در جایی غیر از هدف عنوان شده مصرف کرده‌اند. همانطور که عزیزنژاد کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره کرده است، برخی تسهیلات‌گیرندگان با هدف به کارگیری تسهیلات در اماکن مقدس از بانک وام گرفته اما در سایر بخش‌ها مثل تجارت مصرف کرده‌اند. در اینجا بررسی چند سوال مهم به نظر می‌رسد. برای مثال، آیا عملکرد دولت و وضعیت اقتصادی کشور و به تبع آن وضعیت اقتصادی بدهکاران در ایجاد مطالبات معوق موثر است؟ آیا موقعیت افراد وام گیرنده و تسهیلات‌گیرندگان تکلیفی در ایجاد مطالبات معوق موثر است؟ و در نهایت، آیا عملکرد بانک‌ها در هنگام اعطای تسهیلات، نظیر شناسایی کامل مشتریان، اخذ وثیقه‌های کافی و روش‌های پیگیری و وصول مطالبات بر پیشگیری یا ایجاد مطالبات معوق موثر است؟ (نجف، ۱۳۸۷)

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق ۱۰
۲-۱-مقدمه ۱۱
۲-۲- تعاریف ۱۱
۲-۳-انواع مطالبات ۱۳
۲-۴-مطالبات معوق و چرایی ایجاد آنها ۱۴
۲-۵- طبقه بندی مطالبات معوق از نگاه بانک مرکزی ۱۷
۲-۶-فرمول جدید بانکها برای وصول مطالبات معوق ۲۷
۲-۷-فرآیند وصول مطالبات ۲۸
۲-۸-راهکار پیگیری وصول مطالبات بانکها ۳۱
۲-۹-دلایل افزایش معوقات بانکی و راهکارهای وصول مطالبات ۳۲
۲-۹-۱-نبود اعتبارسنجی؛ اولین دلیل افزایش معوقات بانک‌ها ۳۲
۲-۹-۲-اعطای تسهیلات به افراد خاص؛ دومین عامل افزایش معوقات ۳۳
۲-۹-۳-نرخ‌های سود غیر واقعی؛ سومین عامل در افزایش معوقات ۳۴
۲-۹-۴-نبود ابزارهای کنترلی؛ چهارمین عامل افزایش معوقات ۳۴
۲-۹-۵-تغییر قوانین و شرایط اقتصادی؛ پنجمین عامل در افزایش معوقات ۳۴
۲-۱۰-رویکرد های مطالبات معوق سیستم بانکی ۳۵
۲-۱۱-مطالبات معوق و چالش‌های فراروی ۴۰
۲-۱۲- آسیب شناسى مطالبات معوق ۴۱
۲-۱۳-وصول مطالبات معوق و راهکارها ۴۷
۲-۱۴- اقدامات کشور چین: ۵۰
۲-۱۵-اقدامات کشور تایلند: ۵۰
۲-۱۶-اقدامات کشور کره: ۵۱
۲-۱۷-اقدامات کشور ژاپن: ۵۲
۲-۱۸- تاریخچه تأسیس بانک ملی ایران ۵۲
۲-۱۹-پیشینه تحقیق ۵۴
الف-پژوهشهای داخلی ۵۴
ب- پژوهشهای خارجی ۵۸
۲-۲۰- نتیجه حاصل از فصل ۶۱
فهرست منابع و ماخذ ۱۱۵
الف) منابع فارسی ۱۱۵
ب) منابع انگلیسی ۱۱۷

مبانی نظرییا ادبیات پژوهش که در فصل دوم تحقیق برای شناسایی و اولویت بندی و عوامل موثر مطالبات معوق  قابل استناد است در ۶۵ صفحه به همراه منابع موثق در دسترس شماست.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • فایل دانلود شده با فرمت zip می باشد. برای دریافت فایل (ها) اصلی خریداری شده می‌بایست فایل zip را از حالت فشرده خارج نمایید. برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.