مبانی نظری و پیشینه تحقیق صادرات


در حال بارگذاری
۱۶ آبان ۱۳۹۹
word
149کیلوبایت
67صفحه
۱۹,۰۰۰ تومان
خرید

مبانی نظری و پیشینه تحقیق برای فصل دوم با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق صادرات آماده دانلود است. تعداد صفحات ۶۷ صفحه و با فرمت word می باشد، در ادامه فهرست مطالب بعلاوه بخشی از متن فایل تقدیم شده است.

۲- مقدمه ۱۰
۲-۱- صادرات ۱۰
۲-۱-۱-مفهوم صادرات ۱۰
۲-۱-۲-تاثیر صادرات بر توسعه و رشد اقتصادى ۱۱
۲-۱-۳-ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی ۱۳
۲-۱-۴-مشوق‌هاى صادراتى ۱۴
۲-۱-۵-واردات در مقابل صادرات ۱۴
۲-۱-۶-نقش بازاریابی در توسعه صادرات ۱۵
۲-۱-۷-بازاریابى براى صادرات در نمایشگاه ۱۶
۲-۱-۸-بازارهای‌ عمده‌ صادراتی کالاهای‌ ایران‌ ۱۷
۲-۱-۹-ارزش صادرات و واردات کشور ۱۷
۲-۱-۱۰- الگوی‌ تجارت‌ خارجی‌ کشور بر اساس‌ طرف های‌ تجاری‌ ۱۹
۲-۱-۱۱-تولید وصادرات کشاورزی درجهان ۲۲
۲-۱-۱۲- سرانه زمین در جهان ۲۵
۲-۱-۱۳-نسبت صادرات کشاورزی در جهان ۲۵
۲-۱-۱۴-سهم هزینه های دولت در کشاورزی جهان.. ۲۶
۲-۱-۱۵-مساحت کل، زمین زراعی و زمین زیر کشت محصولات دایمی درجهان ۲۷
۲-۱-۱۶-ایران سومین کشور تولید کننده محصولات کشاورزی در جهان ۲۷
۲-۱-۱۷-دسته بندی محصولات کشاورزی ایران ۲۸
۲-۱-۱۸-صادرات محصولات کشاورزی ۲۹
۲-۱-۱۹-موانع توسعه صادرات غیرنفتی ۲۹
۲-۳-بخش سوم: پیشینه تحقیق ۷۵
۲-۳-۱- تحقیقات داخلی ۷۵
۲-۳-۲- تحقیقات خارجی ۷۹
منابع لاتین و فارسی

مقدمه
در نظریه های اقتصادی، تجارت به ویژه صادرات ، موتور رشد اقتصادی شناخته شده است. بخش قابل توجهی از موفقیت کشورهایی چون مالزی، سنگاپور، چین و کره جنوبی را می توان به توسعه صادرات آنها در دو دهه گذشته نسبت داد . در شرایط کنونی جهان، حضور فعالتر در رقابت جهانی و توسعه صادرات امری اجتناب ناپذیر است . یکی از مشکلات اساسی کشورهای در حال توسعه، اتکای بیش از حد درآمد آنها به صدور یک یا تعداد محدودی از کالاهاست . تجارب چند سال اخیر ایران نشان می دهد که تکیه اقتصاد به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام ، بی ثباتی درآمد صادراتی را به دنبال دارد. بنابراین به منظور کاهش وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت خام و چرخش به طرف اقتصاد چندمحصولی در صادرات ، جهتگیری سیاستهای صادراتی(نگرش به خارج) باید به سود صدور کالا های غیر نفتی از جمله صادرات کشاورزی تغییر یابد . چنین امری تحقق پیدا نمی کند مگر اینکه از شبکه مشکلات فراروی صادرات محصولات این بخش آگاهی حاصل گردد و برای رهایی از مشکلات مزبور تدابیر لازم اندیشیده شود.
در این بخش ابتدا مبانی نظری مربوط به صادرات خواهیم پرداخت و سپس پیشینه تحقیقات صورت گرفته را مرور خواهیم کرد.

۲-۱- صادرات
۲-۱-۱-مفهوم صادرات
صادرات در لغت به معناى انتقال کالا یا ارسال و فرستادن کالا از جائى به جاى دیگر است رشد صادرات کشورها حداقل از دو طریق مى‌تواند به توسعه و رشد اقتصادى آنها مدد برساند. افزایش صادرات اثر مستقیم بر درآمدهاى ارزى کشورها داشته و از این طریق با تأمین منابع ارزى کشورها امکان سرمایه‌گذارى‌هاى لازم جهت قرار گرفتن اقتصاد در مسیر رشد و توسعه را فراهم مى‌سازد.
از طرف دیگر توسعه صادرات امکان استفاده از امکانات بازارهاى جهانى براى رشد تولیدات داخلى را مهیا نموده و از طریق واحدها و بنگاه‌هاى تولیدى را قادر مى‌سازد تا از محدودیت‌هاى بازار داخلى رهائى یافته با توسعه مقیاس تولید به منظور صادرات بیشتر به بازارهاى خارجى علاوه بر کسب درآمدهاى ارزى از صرفه‌هاى اقتصادى حاصل از مقیاس تولید نیز بهره کافى ببرند.
از طرف دیگر توسعه اقتصادى صرفاً با برنامه‌ریزى‌هاى هر چند دقیق و کارآمد دولت‌ها قابل دسترس نبوده بلکه به بخش خصوصى و بازرگانان کارآمدترى نیز نیاز است تا زنجیره به هم پیوسته تخصیص منابع، تولید و صادرات را تکمیل نماید. صادرات کالا، در کشور ما همواره با مسائل و مشکلاتى مواجه بوده است. اگر از عوامل بین‌المللی، ضعف دولت‌ها و ناتوانى دستگاه‌هاى اجرائى صرف‌نظر کنیم، مهم‌ترین عوامل عدم تحرک صادرات کالاهاى غیرنفتى را مى‌توان در وجود قوانین دست و پاگیر، عدم‌شناخت صادرکنندگان از رویه‌هاى صادرات و فقدان فرهنگ صادراتى در کشور نام برد. اگر به این عوامل، نداشتن سیاست‌هاى مشخص صادراتى و فقدان استراتژى فعال و معین را نیز اضافه کنیم، وضعیت و مختصات و مشخصات صادرات غیرنفتى بیشتر جلوه‌گر خواهد شد(حسنقلی پور و دیگران، ۱۳۸۷).

۲-۱-۲-تاثیر صادرات بر توسعه و رشد اقتصادى
در فرآیند توسعه کشورها، صادرات یک پدیده کاملا تاثیرگذار است که می‌تواند در تعمیق، سرعت و فراگیری توسعه درتمام ابعاد بخصوص بعد اقتصادی مؤثر باشد. در این راستا صادرات غیرنفتی برای اقتصادهای نفتی مانند ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود چرا که باعث ایجاد تنوع در صادرات و رهایی از اقتصاد تک‌محصولی خواهد شد. لذا توسعه صادرات غیرنفتی برای ایران از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. در برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور، خصوصا برنامه‌های سوم و چهارم، صادرات به عنوان یک عنصر مؤثر و کلیدی در توسعه اقتصادی محسوب شده و بر آمادگی زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی جهت به‌کارگیری راهبرد‌های صادراتی تأکید گردیده است. لذا در این راستا عملکرد صادرات غیرنفتی حاکی از موفقیت سیاست‌های اتخاذ شده می‌باشد به‌ نحوی که در برنامه سوم توسعه حدود ۹۲ درصد از اهداف مورد نظر تحقق پیدا کرد و این رقم برای برنامه چهارم توسعه به حدود ۱۵۰ درصد رسید. به عبارت دیگر، هدفی که برای صادرات غیرنفتی در برنامه چهارم مدنظر قرار گرفت، ۹/۵۲ میلیارد دلار بود ولی عملکرد آن طی این برنامه بالغ بر ۷۹ میلیارد دلار بوده است. همچنین در سال ۱۳۸۹ که به‌عنوان سال همت مضاعف و کار مضاعف نامیده شد(خالدی ورحیم زاده، ۱۳۸۷).

در صورت بروز مشکل در دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق صادرات به آراداک اطلاع دهید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • فایل دانلود شده با فرمت zip می باشد. برای دریافت فایل (ها) اصلی خریداری شده می‌بایست فایل zip را از حالت فشرده خارج نمایید. برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.