مبانی نظری و پیشینه تحقیق رهبری موثر


در حال بارگذاری
۱۲ شهریور ۱۳۹۹
word
129کیلوبایت
30صفحه
۹,۹۰۰ تومان
خرید

مبانی نظری و پیشینه تحقیق برای فصل دوم با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق رهبری موثر آماده دانلود است. تعداد صفحات ۳۰ صفحه و با فرمت word می باشد، در ادامه فهرست مطالب بعلاوه بخشی از متن فایل تقدیم شده است.

۲-۱- رهبری مؤثر. ۱۳

۲-۱-۱- مفهوم رهبری.. ۱۳

۲-۲-۲- خود رهبری.. ۱۴

۲-۱-۳- رهبری دانش… ۱۶

۲-۱-۴- خصوصیات فردی رهبری.. ۱۹

۲-۱-۵- ضرورت مهارت­های رهبری برای سازمان­های دانش‌بنیان                            ۱۹

۲-۴- پیشینه پژوهش… ۴۷

۲-۴-۱- پیشینه داخلی.. ۴۷

۲-۴-۲- پیشینه خارجی.. ۵۰

۲-۱-۱- مفهوم رهبری

رهبری یک مفهوم کلیدی در علوم سازمانی است و تعداد بسیار زیادی از مطالعات را طی پنجاه سال اخیر موجب شده است. اما با وجود همه این مطالعات، هنوز موضوع رهبری بیش از هر عنوان دیگری در علوم رفتاری، ناشناخته باقی‌مانده است(کاچینگ[۱]، ۱۹۹۹: ۱۳۶).

رهبری به دلیل نقشی که در اثربخشی فردی و گروهی ایفا می‌کند عنوان بسیار مشهوری در رفتار سازمانی است و از آنجا که این موضوع, انسان­ها را طی اعصار گوناگون شیفته خود ساخته است تعاریف فراوانی از آن شده است (رضائیان، ۱۳۹۵: ۳۷۵). بدین منظور کتاب‌ها و نوشته‌های فراوانی تدوین شده که بسیاری از آن‌ها متناقض و گیج کننده هستند(رابینز، ۱۳۹۴: ۵۹۲). این تناقض و ابهام در مفهوم نیز ازآنجا ناشی می‌شود که این پدیده در بسترها و زمینه‌های متفاوتی، مفهوم آفرینی[۲] شده است. لکن با تمام تلاش‌های صورت گرفته باید گفت که تعریف رهبری هنوز همانند یک جعبه سیاه باقی‌مانده است. عدم توافق بر تعاریف نیز از این واقعیت ناشی می‌شود که رهبری شامل تعامل پیچیده‌ای از رهبر پیروان و موقعیت است(مک گرگور، ۱۳۸۱: ۱۶۲).

در طی سالیان متمادی بر اساس بسترها و مبانی مختلف نظری , رهبری مورد بررسی قرار گرفته است .در برخی موارد رهبری به‌عنوان یک فرایند و در بیشتر موارد به معنای تأثیرگذاری بر افراد تعریف می­شود(هومر،۱۹۹۷: ۲۷۰). نظر جورج تری[۳]«رهبری تأثیرگذاری بر مردم است برای وادار کردن آن­ها به کوششی دلخواه به‌سوی هدف­های گروهی» رابرت تنن بام [۴]و همکارانش , رهبری را «استفاده از فرایند ارتباطات در موقعیتی خاص برای اعمال نفوذ در میان افراد و جهت دادن آن به‌سوی مقصد یا مقصد خاص» تعریف می‌کنند(هرسی و کنت، ۱۳۹۷: ۹۸). موردن[۵] نیز رهبری را به‌عنوان یک فرایند پویا که در طی آن , رهبر برای رسیدن به اهداف گروهی سایرین را تشویق به مشارکت می‌کند تعریف کرده است (موردن، ۱۹۹۷: ۵۲۰). مورگان نیز از جنبه دیگری رهبری را تعریف می‌کند . به نظر وی رهبری : تعریف و بیان واقعیت‌های دیگران توسط رهبر است. این واقعیت­ها تجارب , دیدگاه­های مشترک و تفسیرهای گروه هستند .در حقیقت به‌زعم مورگان [۶]رهبری مدیریت معانی است(مورگان، ۱۳۸۲: ۲۵۷) در مورد رهبری تفاوت آرا و نظریه­ها بسیار است .گروهی رهبری را بخشی از وظایف مدیر محسوب می‌کنند، در حالی که گروهی دیگر آن را وسیع­تر از مدیریت می‌دانند(رضائیان، ۱۳۹۵: ۴۲۳).

در صورت بروز مشکل در دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رهبری موثر به آراداک اطلاع دهید.

 

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • فایل دانلود شده با فرمت zip می باشد. برای دریافت فایل (ها) اصلی خریداری شده می‌بایست فایل zip را از حالت فشرده خارج نمایید. برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.