مبانی نظری صادرات و رشد اقتصادی همراه پیشینه تحقیق


در حال بارگذاری
۲۸ شهریور ۱۳۹۹
word
177کیلوبایت
43صفحه
۹,۹۰۰ تومان
خرید

مبانی نظری و پیشینه تحقیق برای فصل دوم با عنوان مبانی نظری صادرات و رشد اقتصادی همراه پیشینه تحقیق آماده دانلود است. تعداد صفحات ۴۳ صفحه و با فرمت word می باشد، در ادامه فهرست مطالب بعلاوه بخشی از متن فایل تقدیم شده است.

۲-۱- مقدمه ۱۱
۲-۲- صادرات ۱۱
۲-۲-۱- تعریف مفهوم صادرات و اهداف آن ۱۱
۲-۲-۲- آثار و نتایج صادرات ۱۲
۲-۲-۳- صادرات غیرنفتی و دلایل گرایش به آن ۱۴
۲-۲- ۴- تئوری های اصلی در حوزه تجارت بین الملل ۱۵
۲-۲-۵- اهداف صادرات غیرنفتی ۱۹
۲-۲-۶- موافقان و مخالفان صادرات غیرنفتی ۲۱
۲-۲-۷- موانع و مشکلات صادرات غیرنفتی در ایران ۲۲
۲-۳- رشد اقتصادی ۲۷
۲-۳-۱- رابطه رشد و توسعه اقتصادی ۲۹
۲-۳-۲- رشد اقتصادی پایدار ۳۰
۲-۳-۳- رشد و نابرابری ۳۱
۲-۳-۴- روش‌های اندازه‌گیری رشد اقتصادی ۳۲
۲-۳-۵- عوامل رشد اقتصادی ۳۲
۲-۳-۶- آثار رشد اقتصادی و مطلوبیت¬های آن ۳۳
۲-۳-۷- مراحل رشد اقتصادی روستو ۳۴
۲-۳-۸ وضعیت رشد اقتصادی در جهان امروز ۳۴
۲-۵- پیشینه تحقیق ۴۳
۲-۵-۱- پیشینه تحقیقات داخلی ۴۳
۲-۵-۲- پیشینه تحقیقات خارجی ۴۷
منابع لاتین و فارسی
۲-۱- مقدمه
امروزه به دلیل اینکه پایگاه اصلی رشد و توسعهیافتگی بخش صادرات مبتنی بر دانش، استفاده از فناوری روز دنیا در تولیدات داخلی است و فناوریهای جدید به طور مداوم زمینه را برای تقاضاهای جدید فراهم میکند، این تقاضاها خود محرک سرمایه گذاری و تضمین کننده رشد و شکوفایی صادرات شده است، که در دنیای صنعتی امروز دارای اهمیت زیادی است.(وانگ و وانگ ، ۲۰۱۴)
دانش و فناوری مهمترین نیروی ارتقاء توسعه اقتصادی و اجتماعی است و لذا دانش و فناوری، تمامی ابعاد اقتصادی به ویژه تولیدات صادراتی را با تشدید تقاضا برای استعدادها، منابع فیزیکی، انتقال فناوری و سرمایه گذاری در صنایع صادراتی مواجه میسازد. در این راستا، نه تنها صنایع با فناوری بالا موتور رشد اقتصادی جهان خواهند بود، بلکه، این صنایع امتیاز مهمی در راستای باقی ماندن کشورها در بازار رقابتی صادرات جهان هستند. از اینرو، سطح صنایع با فناوری بالا عامل تعیینکننده سطح توسعه اقتصادی و اجتماعی یک کشور و نوع نقش آن کشور در اقتصاد جهانی است. لذا اگرچه میزان تولیدات صادراتی هرکشور به تنهایی میتواند، به عنوان معیاری برای سطح رفاه آن کشور قلمداد شود، اما در ادبیات جدید در این زمینه، نهتنها ارزش کلی صادرات، بلکه سطح فناوری به کار گرفته شده در تولید هر کشور نیز، از اهمیتی اساسی برای رتبهبندی مناطق از دیدگاه سطح توسعه یافتگی قلمداد میشود.(فیض پور و همکاران، ۱۳۹۰)

۲-۲- صادرات
۲-۲-۱- تعریف مفهوم صادرات و اهداف آن
صادرات عبارتست از ارتباط و کار کردن با بازارهای حرفه ای و حرفه های بازار در آن سوی مرزها.صادرات نقطه آغاز ارتباط برقرار کردن با دیگران است. صادرات برای رشد و توسعه اقتصادی کشور است که از فروش تولیدات یا خدمات به کشورهای دیگر برای کسب درآمد ارزی حاصل می شود و در برقراری موازنه تجاری و ایجاد تعادل اقتصادی کمک شایانی می نماید(شجاعی، ۱۳۸۷).
صادرات عبارتست از صدورکالاهای تولید شده در داخل کشور اعم از نفتی و غیرنفتی که اقلام عمده شامل فرش دستباف، پسته، زعفران و کالاهای صنعتی و … می باشد که پس از طی مراحل قانونی از طریق گمرک در مبادی خروجی کشور صادر می شود(خسرویان و بخشی زاده، ۱۳۷۴).
عمده ترین هدف شرکتها از ورود به بازارهای بین المللی، ایجاد فرصت های مناسب برای کسب سود است. همین دلیل، باعث می شود تا تعدادی از شرکتها پس از دریافت سفارشی غیرقطعی از خارج، به تحقیق در فرصت های موجود در آن بازار خارجی، برانگیخته شوند. وقتی شرکتی به طور قطع تصمیم می گیرد وارد بازار خارجی شود، مجبور است به طور جدی و موثر خود را متعهد به ارائه پیوسته کالا و خدمات بداند. صادرات، آسانترین و کم هزینه ترین راه ورود به بازارهای خارجی است که بر دو گونه صادرات مستقیم و صادرات غیرمستقیم می باشد(جعفرزاده، ۱۳۸۸).
الف) صادرات مستقیم : فروشندگانی که دسترسی به خریداران بازارهای خارجی دارند، اقدام به صدور کالا کرده و بدون واسطه عمل کرده و هزینه های خود را در این مورد افزایش نمی دهند و کالا را به طور مستقیم به بازارهای خارجی می رسانند. این گونه عملیات گرچه مستلزم سرمایه گذاری و ریسک بیشتر است، اما بازگشت سرمایه و سود افزون تری را به دنبال دارد(جعفرزاده، ۱۳۸۸).
ب) صادرات غیر مستقیم : موسساتی که در آغاز راه هستند و فعالیت های خود را به تازگی شروع کرده اند، غالباً از این طریق وارد عمل می شوند؛ زیرا اولاً نیازمند سرمایه گذاری کمتر بوده و ثانیاً مجبور نیستند فعالیت ها و خدمات فروش خود را افزایش داده و ریسک بیشتری را بپذیرند. این گونه شرکتها؛ کالاهای خود را از طریق واسطه های داخلی و خارجی در بازارهای بین المللی به فروش می رسانند(جعفرزاده، ۱۳۸۸).
کشورها به دلیل مواهب داخلی در تولید کالاهایی خاص «در زمینه، امکانات یا مرحله تولید» می توانند به طور نسبی بیشترین کارایی را داشته باشند و شامل مزیتهایی هستند که عبارتند از : نیروی انسانی، منابع طبیعی، فناوری از منظر قیمت تمام شده، صدور که شامل عواملی است مانند بسته بندی، حمل و نقل، بیمه، بازاریابی، تبلیغات، کیفیت و سرعت انتقال کالاهای صادراتی به بازارهای مصرف، عامل انتقال کالاها و نیز در زمینه تقاضا که شامل عواملی مانند جمعیت، درآمد و عوامل جغرافیایی وابسته است و نیز کشش پذیری تقاضا و درآمد. بنابراین این کشورها مایلند درتولید کالاها و عرضه خدمات تخصص یابند. کشورها منابع داخلی خود را به صادرات اختصاص می دهند، زیرا از طریق مبادلات بین المللی، کالاها و خدمات بیشتری نسبت به تخصیص مستقیم همان منابع به تولید داخلی دریافت می کنند. مهمترین دلایلی که صدور کالا را اجتناب ناپذیر می کنند عبارتند از : بهبود کیفیت کالاهای تولیدی، تولید به مقیاس اقتصادی، افزایش سطح اشتغال، تامین درآمد ارزی و در نتیجه رشد وتوسعه اقتصادی(حسینی، ۱۳۸۶)

در صورت بروز مشکل در دانلود مبانی نظری صادرات و رشد اقتصادی همراه پیشینه تحقیق به آراداک اطلاع دهید.

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • فایل دانلود شده با فرمت zip می باشد. برای دریافت فایل (ها) اصلی خریداری شده می‌بایست فایل zip را از حالت فشرده خارج نمایید. برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.