مبانی نظری سرمایه فکری


در حال بارگذاری
۲۰ مرداد ۱۴۰۱
word
114kb
26
۱۹,۰۰۰ تومان
خرید

مبانی نظری یا ادبیات پژوهش که در فصل دوم تحقیق برای سرمایه فکری قابل استناد است به همراه منابع موثق در دسترس شماست. در انتهای مطلب فهرست مطالب گنجانده شده تا قبل از خرید و دانلود مبانی نظری با رئوس مطالب آشنا شوید. سعی کردیم روش منبع نویسی به سبک APA را رعایت کنیم. همچنین این فایل برای تنظیم مقاله نیز مفید است و حتی می توان با کمی تقویت منابع و مطالب یک مقاله یا تحقیق مروری را از آن استخراج کرد. با قیمت ارزان مقاله و فصل دوم پایان نامه آماده را دانلود کنید.

۲-۳- سرمایه فکری

اصطلاح سرمایه فکری را اولین بار در سال ۱۹۶۲ میلادی توسط فریتز مچلاپ مورد توجه قرار گرفت. بعد از آن جان کنت گالبرایت در سال ۱۹۶۹ مطرح کرد. پیش از آن، پیتر دراکر اصطلاح کارگران دانشی را به کار برده بود. نخستین اثر نظری در حوزه‌ی دارایی‌های نامشهود در سال‌های نخستین دهه‌ی هشتاد توسط ایتامی در ژاپن منتشر شد(نمامیان و همکاران، ۱۳۹۰). بر اساس این مفهوم بود که استوارت سرمایه فکری را به‌عنوان مواد فکری مانند دانش، اطلاعات، تجربه و مالکیت معنوی دانست که می‌توان از آن‌ها برای ایجاد ثروت استفاده نمود(تسنگ و همکاران، ۲۰۱۳؛ وانگ و همکاران، ۲۰۱۴). برخی بر این باورند که سرمایه فکری مجموعه ای از دارایی‌های دانش‌محور است که به یک سازمان اختصاص دارد و در زمره ویژگی‌های آن محسوب می‌شود و از طریق افزودن ارزش به ذی‌نفعان کلیدی سازمان، به طور قابل ملاحظه‌ای به بهبود وضعیت رقابتی سازمان منجر می‌شود (ناظم و مطلبی،۱۳۹۰)

۲-۳-۱- ابعاد سرمایه فکری

برای سرمایۀ فکری ابعاد مختلفی را در نظر گرفته¬اند ولی اجماع بر روی سه بعد انسانی، ساختاری و ارتباطی است که به تعریف هر یک از آن¬ها در ادامه اشاره شده است (لیانگ ، ۲۰۱۴).
۱-سرمایه انسانی: سرمایه انسانی نشان دهنده موجودی دانش افراد یک سازمان است (بنتیس و همکاران، ۲۰۰۲). روس و روس(۱۹۹۷) نیز بحث می¬کنند که کارکنان، سرمایه فکری را از طریق شایستگی، نگرش و چالاکی فکری¬شان ایجاد می¬کنند. همچنین، بروکینگ (۱۹۹۶) معتقد است دارائی انسانی یک سازمان شامل مهارت‌ها، تخصص، توانایی حل مسئله و سبک‌های رهبری است. استوارت (۱۹۹۷) اظهار می¬کند اگرچه در یک سازمان یادگیرنده، کارکنان به‌عنوان مهم¬ترین دارایی در نظر گرفته می‌شوند، با این وجود آن‌ها در تملک سازمان نیستند، چراکه هنوز یک بحث داغ این است که آیا دانش جدید ایجاد شده توسط کارکنان، متعلق به سازمان است یا خیر؟.

۲-۳- سرمایه فکری ۳۵
۲-۳-۱- ابعاد سرمایه فکری ۳۷
۲-۳-۲- اهمیت سرمایه فکری ۳۹
۲-۳-۳- مدل¬های توصیفی سرمایه فکری ۳۹
۲-۳-۴- مزیت رقابتی سرمایه فکری ۴۱
۲-۳-۵- ویژگی¬های سرمایه فکری ۴۲
۲-۳-۶-گزارشگری سرمایه فکری ۴۳
۲-۳-۷- اندازه‌گیری سرمایه فکری ۴۴
۲-۴- پیشینه پژوهش ۴۷
۲-۴-۱- پیشینه داخلی ۴۷
۲-۴-۲- پیشینه خارجی ۵۰
منابع ۸۹
فارسی ۸۹
انگلیسی ۹۲

مبانی نظری یا ادبیات پژوهش که در فصل دوم تحقیق برای سرمایه فکری قابل استناد است در ۲۶ صفحه و به همراه منابع موثق در دسترس شماست.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • فایل دانلود شده با فرمت zip می باشد. برای دریافت فایل (ها) اصلی خریداری شده می‌بایست فایل zip را از حالت فشرده خارج نمایید. برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.