مبانی نظری سرمایه فکری


در حال بارگذاری
۳۱ تیر ۱۴۰۱
word
139kb
59
۱۹,۰۰۰ تومان
خرید

مبانی نظری یا ادبیات پژوهش که در فصل دوم تحقیق برای سرمایه فکری  قابل استناد است به همراه منابع موثق در دسترس شماست. در انتهای مطلب فهرست مطالب گنجانده شده تا قبل از خرید و دانلود مبانی نظری با رئوس مطالب آشنا شوید. سعی کردیم روش منبع نویسی به سبک APA را رعایت کنیم. همچنین این فایل برای تنظیم مقاله نیز مفید است و حتی می توان با کمی تقویت منابع و مطالب یک مقاله یا تحقیق مروری را از آن استخراج کرد. با قیمت ارزان مقاله و فصل دوم پایان نامه آماده را دانلود کنید.

سرمایه فکری 

با وقوع انقلاب تکنولوژی اطلاعات، جامعه اطلاعاتی و شبکه ای ونیز رشد و توسعه سریع تکنولوژی برتر، مخصوصاً در حوزه های ارتباطات ، کامپیوتر و مهندسی، از دهه ۱۹۹۰ الگوی رشد اقتصاد جهانی تغییر اساسی کرده است . درنتیجه ، دانش به عنوان مهمترین سرمایه جایگزین سرمایه های مالی وفیزیکی دراقتصادجهانی امروز شده است . در اقتصاد مبتنی بر دانش، محصولات و سازمانها براساس دانش زندگی می کنند و می میرند، و موفق ترین سازمانها، آنهایی هستند که از این دارائی های ناملموس به نحو بهتر وسریع تری استفاده می کنند.
مطالعات اخیر نشان داده اند که بر خلاف کاهش بازدهی منابع سنتی(مثل پول، زمین، ماشین آلات وغیره (، دانش واقعاً منبعی برای افزایش عملکرد کسب وکار است . آنچه حتی بیشتر درخور توجه است این است که بازار به مدت طولانی ارزش دانش و عوامل نامشهود دیگر را در فرایند ایجاد ارزش تشخیص داده است اخیراًاندازه این» ارزش پنهان« ، تغییر کرده است .برای مثال، در سال ۱۹۹۶ دارائی های خالص شرکت مرک فقط ۳/۱۲ درصد ارزش بازاری اش ، در سال ۱۹۹۶ دارائی های کوکاکولا تنها ۴ درصداز ارزش بازاری اش و دارائی های مایکروسافت ۶ درصد ارزش بازاری اش را پوشش داده بود بر این اساس ، موفقیت حال وآینده در رقابت بین سازمانها ، تاحد کمی مبتنی بر تخصیص استراتژیک منابع فیزیکی ومالی و تاحد زیادی مبتنی بر مدیریت استراتژیک دانش خواهد بود . چالش مدیران ، آماده کردن محیط مناسب برای رشد و پرورش ذهن انسان در سازمان دانش محور است. بنابراین ، توانایی مدیریت دانش ، مهارت اساسی مدیران در این سازمانها است .

در سال ۱۹۷۹ ، حسابدار سوئدی به نام کارل اریک سیوبی که بعد ها به عنوان یکی از بنیانگذاران علم مدیریت دانش معرفی شد ، با پرسشی بزرگ روبرو گردید. دفاتر حسابداری (ارزش دفتری) یکی از شعبه های معروف سازمانی که او در آنجا کار می کرد تنها ، یک کرون ارزش را نشان می داد ، در حالی که ارزش واقعی سازمان به مراتب بیش از اینها بود. در این هنگام وی متوجه شد که ترازنامه مالی شرکت او ، تنها ارزش دارایی فیزیکی آن را که شامل چند میز و ماشین تحریر بود نمایش می دهد و ارزش واقعی سازمان وابسته به شایستگی کارکنان سازمان و چیزی را که جمع کارمندان سازمان به عنوان یک فکر و مغز جمعی تشکیل می دادند ، وابسته است . سیوبی و دیگران ، این یافته را با نام دارایی فکری و دارایی ناملموس معرفی کرد و آن را در کنار دارایی های ملموس قرار داد . به این ترتیب تعداد نوشته ها ، سمینار ها و …. در این زمینه رشد کرد و موضوع به طور جدی در دستور کار دانشمندان علم مدیریت و مدیران سازمانها بزرگ قرار گرفت .

فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق
* مقدمه ۱۴
۲-۱ . بخش اول : بررسی مبانی نظری سرمایه فکری ۱۴
۲-۲- تاریخچه سرمایه فکری ۱۶
۲-۳-تعریف سرمایه فکری ۱۷
۲-۴- دارایی های ناملموس و سرمایه فکری ۲۰
۲-۵- دسته بندی دارائی های ناملموس ۲۱
۲-۶-  اجزاء مدل سرمایه فکری ۲۲
۲-۷- سرمایه ارتباطی( مشتری) ۲۳
۲-۸-سرمایه انسانی ۲۵
۲-۹- سرمایه ساختاری( سازمانی) ۲۶
۲-۱۰- سنجش سرمایه های فکری ۲۸
۲-۱۱- شاخص های متداول برای اندازه گیری سرمایه فکری ۳۲
۲-۱۲- مدل ها و روش های اندازه گیری سرمایه فکری ۴۰
الف- مدلهای سنجش غیر پولی سرمایه فکری ۴۱
۱- تراز نامه نامرئی (ناملموس) ۴۱
۲- کنترل دارایی های ناملموس ۴۲
۳- کارت امتیاز دهی متوازن (BSC) 42
۴-  شاخص سرمایه فکری ۴۳
۵- کارگزار تکنولوژی ۴۴
۶- روش جهت یابی(مرورگر) تجاری اسکاندیا ۴۴
۷- مدل مدیریت سرمایه فکری ۴۵
۸- روش جویا ۴۶
ب- مدلهای سنجش پولی و مالی  سرمایه فکری ۴۶
۱-ارزش افزوده اقتصادی (EVA) 46
۲-نرخ بازده دارایی ها(ROA) 48
۳-روش تشکیل سرمایه بازار ۴۹
۴-روش سرمایه فکری مستقیم ۵۰
۵- روش های اندازه گیری مالی سرمایه فکری ۵۰
۶- روش توبین q (Tobin q) 51
۷- مدل ضریب ارزش افزوده فکری ( (VAIC 52
۲-۱۴. بخش سوم: پیشینه تحقیق ۷۷
الف-پیشینه داخلی: ۷۷
ب-پیشینه خارجی: ۷۹
فهرست منابع و ماخذ ۱۰۹
الف- منابع فارسی ۱۰۹
ب- منابع انگلیسی ۱۱۰
مبانی نظری یا ادبیات پژوهش که در فصل دوم تحقیق برای سرمایه فکری  قابل استناد است در ۵۹ صفحه به همراه منابع موثق در دسترس شماست.
  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • فایل دانلود شده با فرمت zip می باشد. برای دریافت فایل (ها) اصلی خریداری شده می‌بایست فایل zip را از حالت فشرده خارج نمایید. برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.