شناخت مشکلات و محدودیت های موجود در فرآیند تصمیم‌ گیری مدیران


در حال بارگذاری
۱ تیر ۱۳۹۹
Word
63 کیلوبایت
45 صفحه
۵,۵۰۰ تومان
خرید

این فایل ۴۵ صفحه ای مطالب مفیدی در خصوص مبانی و ادبیات تحقیق شناخت مشکلات و محدودیت های موجود در فرآیند تصمیم‌ گیری مدیران در اختیار شما قرار خواهد داد فهرست مطالب در ادامه آمده است.

فهرست مطالب:

شناخت و تعیین مشکل ۴
انتخاب معیار ۴
برای سنجش راه‌حلها ۴
ارزیابی راه‌حلها ۴
با توجه به نتایج آنها ۴
تعیین و تشخیص ۴
راه‌حلهای ممکن (بدیلها) ۴
تعیین نتایج حاصل از ۴
هر راه‌حل به کمک معیار ۴
انتخاب یک راه از ۴
میان راه‌حلها (اخذ تصمیم) ۴
نمودار(۱-۱) ۴
مراحل اساسی فرآیند تصمیم‌گیری ۴
اجتناب آرام : ۵
۲- ۵ موانع استفاده از فراگرد اتخاذ تصمیم ۷
تفاوت ارزشهای اجتماعی تصمیم گیرندگان: ۷
ناتوانی در ارزیابی پیامدهای هر تصمیم : ۸
۲-۶ عوامل مؤثر در تصمیم‌گیری مدیران: ۱۰
سطوح تصمیم‌گیری: ۱۳
۲-۸-۲ طبقه‌بندی تصمیمها بر اساس مراحل : ۱۸
۲-۹ الگوهای فرآیند تصمیم‌گیری ۱۹
۲-۱۰ استفاده از مدل در تصمیم‌گیری: ۲۳
۲-۱۱ روشها و فنـون تصمیم‌گیری : ۲۶
۲-۱۳ نقش محیط در تصمیم‌گیری ۳۰
۲-۱۴ نقش شخصیت در تصمیم‌گیری ۳۲
نتیجـه گیری ۳۹
۲-۱۶ پیشینه تحقیق ۴۰
منابع ۴۳

 

بخش کوتاهی از مطالب داخل فایل اصلی به شرح زیر می باشد:

فرآیند تصمیم‌گیری مدیران

اهمیت تصمیم‌گیری تا آنجا پیش رفته است که مدیریت را معادل تصمیم‌گیری میدانند. از آنجا که آنالیز ریسک چارچوب جامعی است برای اندیشیدن به مسئله تصمیم در خلال تصمیم‌گیری، لذا پشتیبانی با ارزشی از پیمانکاران در خلال فرآیند تصمیم‌گیری به عمل می‌آورد. لزوم استفاده از آنالیز ریسک توسط مدیریت پروژه برای حمایت از تصمیم‌گیری در ارزیابی پیشنهاد مزایده‌ها و مناقصه‌ها، انتخاب تجهیزات، انتخاب نیروی انسانی، استراتژی شرکت و سایر حیطه‌ها، مفید به نظر می‌رسد. تنها با تشخیص و آنالیز ریسکهای یک پروژه است که می‌توان از افزایش نامطلوب زمان، هزینه، عدم کیفیت و عدم کارائی جلوگیری نمود. (ابراهیمی، ۱۳۸۰، ص ۱۱۰)

اگر فعالیتهای مختلف مدیریت را در نظر آورید مشاهده می‌شود که اساس تمامی فعالیتهای مدیریت (تصمیم‌گیری) است. تصمیم‌گیری از اجزای تفکیک ناپذیر به شمار می‌آید و در هر وظیفه مدیریت به نحوی نمایان است. در تعیین خط‌مشی‌های سازمان و برنامه‌ریزی، در تدوین هدفها، طراحی سازمان، کنترل، زیبایی، و در تمام افعال و اعمال مدیریت تصمیم‌گیری جزء اصلی و رکن اساسی است. مدیر عملیاتی همواره مواجه با مواردی است که اخذ تصمیم از جانب او  را طلب می‌کند و کیفیت چگونگی تصمیم هاست که میزان توفیق و تحقق هدفهای سازمان را معین می‌سازد. از این رو آشنایی با شیوه‌ها و روشهای تصمیم‌گیری و آگاهی از تکنیکهای اخذ تصمیم برای مدیران واجد اهمیت بسیار بوده، با بهره‌گیری از این شیوه‌ها و ابزارهاست که توانایی مدیران در اخذ تصمیمات کارسازتر و مؤثرتر افزایش می‌یابد.

همه مدیران با فراگرد تصمیم‌گیری سروکار دارند، زیرا حرفه آنان چنین اقتضاء می‌کند. با وجود این بیشتر آنان از تحلیل اینکه چگونه یک تصمیم را اتخاذ کنند، ناتوانند، همانگونه که یک ورزشکار حرفه‌ای الزاماً نمی‌تواند چگونگی گردش اعضای بدنش را هنگام ورزش ترسیم کند، در حالیکه بارها این کار را انجام داده است. در واقع می‌توان تصمیم‌گیری و مدیریت را مترادف دانست زیرا تصمیم‌گیری جزء اصلی مدیریت است. به همین دلیل شناخت فراگیر اتخاذ تصمیم اهمیت بسیار دارد.

 

۲-۲ فرآیند تصمیم‌گیری

در تعریفی بسیار ساده تصمیم‌گیری عبارتست از انتخاب یک راه از میان راههای مختلف. همان طور که از این تعریف به دست می‌آید کار اصلی تصمیم گیرنده دریافت راههای ممکن و نتایج ناشی از آنها و انتخاب اصلح از میان آنهاست و اگر وی بتواند این انتخاب را به نحو درست و مطلوبی انجام دهد تصمیمهای او مؤثر و سازنده خواهند بود. تصمیم‌گیرنده ممکن است با توسل به قدرتهای ماوراء‌الطبیعه، تجربه، اشراق، یا اتفاق و تصادف تصمیم‌گیری را انجام دهد اما منظور اصلی در این تحقیق اشاره اجمالی به شیوه‌ها و تکنیکهایی از تصمیم‌گیری است که کار اخذ تصمیم عملی را برای مدیر میسر می‌کند و او را در اخذ تصمیماتی سریع و صحیح یاری می‌دهد.

به طور کلی فرآیند تصمیم‌گیری را می‌توان شامل مراحل شش‌گانه زیر دانست:

۱- مرحله اول شامل تشخیص و تعیین مسأله‌ای است که در راه تحقق هدف مانع ایجاد کرده است. در این مرحله باید کوشش شود مشکل اصلی و واقعی شناسایی و بدرستی تعریف شود.

۲- مرحله بعدی یافتن راه‌حلهای عملی برای رفع مشکل مذکور است. احصاء راه‌حلها با توجه به تجربه‌های علمی و عملی مدیر و اطلاعات و آمار در دسترس او انجام می‌گیرد. هر چه راه‌حلهای بیشتری برای حل مشکل پیدا و معین شوند، انتخاب بهتری در تصمیم‌گیری صورت خواهد گرفت.

۳- مرحله سوم انتخاب معیار برای سنجش و ارزیابی  راه‌حلهای ممکن است. برای آنکه راه‌حلها نسبت به هم سنجش شوند لازمست آنها را به وسیله معیاری مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان مثال می‌توان هزینه یا سود را معیار ارزیابی شقوق ممکن قرار داد و سپس سنجید که کدام یک از راه‌حلها هزینه کمتر یا سود بیشتری عاید سازمان می‌کند.

۴- مرحله چهارم تعیین نتایج حاصل از هر یک از راه‌حلهای ممکن است. در این مرحله به عنوان مثال هزینه‌هایی که بکارگیری هر یک از راه‌حلها به بار می‌آورد محاسبه می‌شود و اساس ارزیابی بعدی قرار می‌گیرد. بر اساس معیارهای انتخاب شده نتایج مثبت و منفی هر یک از راه‌حلها در این مرحله مشخص می‌شوند.

۵- مرحله پنجم ارزیابی راه‌حلها از طریق بررسی حاصل از آنهاست. هر راه‌حل با توجه به نتایجی که از آن نصیب سازمان خواهد شد با سایر راه‌حلها مقایسه و اولویت راه‌حلها معین می‌شوند. گاهی اوقات ارزیابی راه‌حلها و تعیین اولویت آنها مشکل می‌شود زیرا بر اساس یک معیار راه‌حلی در اولویت قرار می‌گیرد در حالیکه از جهت معیار دیگر چنین اولویتی را نخواهد داشت. در چنین حالاتی مدیر باید معیاری تلفیقی بوجود آورد و ارزیابی را بر اساس آن انجام دهد…

در صورت بروز مشکل در دانلود شناخت مشکلات و محدودیت های موجود در فرآیند تصمیم‌گیری مدیران با آراداک تماس بگیرید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • فایل دانلود شده با فرمت zip می باشد. برای دریافت فایل (ها) اصلی خریداری شده می‌بایست فایل zip را از حالت فشرده خارج نمایید. برای راهنمایی بیشتر اینجا کلیک کنید.